• |
  • Lättläst
  • | Anpassa

Grundsärskolan

Maria Fahlén förstelärare på Träningsskolan beskriver här hur de arbetar med smartboard och iPad i särskolan.

 

Vi arbetar dagligen med smartboard i undervisningen. Undervisning på smartboarden ger en tydlighet och ett aktivt lärande där eleverna känner sig delaktiga, även de som inte just då gör arbetet vid smartboarden kan ändå hänga med i det som händer under lektionen. Undervisning med smartboard förstärker det talade språket med bilder och den tydligheten är våra elever beroende av för sitt lärande. Positivt är att lärandet i grupp i klassrummet har ökat sedan vi började med undervisning på smartboarden.

Exempel på lektioner:

  • Morgonsamling och avslutningssamling
  • Individuellt anpassade lektioner
  • Tematisk undervisning t.ex. årstidsrean
  • Bokläsning – texten förstärks med bilder på smartboarden
  • Film
  • Väldigt användbar för att fånga ögonblicket i samtal och förtydliga det vi pratar om, att direkt förtydliga med bilder.
  • Används också att förbereda exempelvis utflykter, vart vi ska, hur vi kommer dit och hur det ser ut dit vi ska?
  • Sist men inte minst ”önskelåt”, dans och sång till musikvideo på youtube.

Det finns också många interaktiva sidor som funkar med smartboard, t.ex. sebran, radioapan, barnbibblan mm. Googla på det … finns massor. Många läromedelsförlag använder också material som funkar direkt på smartboarden.

Det allra bästa är ändå den individanpassning av lektioner som kan göras, en bra start i det arbetet är att gå med i smartklubben. Där kan man ladda ner färdiga lektioner och sedan gå in och anpassa efter eleverna. Så småningom känner man sig mogen att göra helt egna lektioner. Vad man ska tänka på är att det är datorn som styr smartboarden, kan man med en dator och olika program till den så kan man också lära sig att använda smartboarden. Prova, prova prova…

Vi arbetar också mycket iPad, den ger också en tydlighet med bilder och ljud som gynnar elevernas lärande. Ipad ger ju liksom smartboard stora möjligheter till individanpassning av undervisningen. Utbudet av appar till iPad är oerhört stort, när jag letar appar till eleverna i träningsskolan så vänder jag mig mot förskolan och deras material.

Exempel på några:

  • Läsning - Kul med Duffon, Bokstamera, Läskoden, Stavningslek, Bornholms lek, ABC tiger, Se bokstavsljuden.
  • Räkning- Fingu, Siffermix, Räknetornet, Träna matte.

Kommunikation mellan hem och skola är ett område som vi lägger stor vikt vid: Eleverna ska kunna förmedla vad de gjort på skolan och vi på skolan ska kunna få återkoppling på vad som hänt hemma. Allt utifrån att eleverna ska utveckla sin kommunikation utifrån sina egna upplevelser och förmåga. Finns flera olika appar att använda för kommunikation. Vi använder Picture my Life, en digital dagbok som kan installeras på iPad, telefon och användas med dator. Mycket bra app, den är lätt för pedagoger och föräldrar att använda.

Widgit go är ett kommunikationshjälpmedel med bilder till Ipad/dator, detta förskrivs av habilitering. Vi använder också bildstödet ”In print”, ett mycket lättarbetat program som underlättar användandet av bilder.

Det går att läsa om In Print och Widgit go på symbolbruket.selänk till annan webbplats

Uppdaterad: 2017-09-04 Sidansvarig: Lars Näsholm

Kontakt

Kom in, kundtjänst
Tel: 0612 - 800 00

Besöksadress
Torggatan 2

Postadress
Kramfors kommun, 872 80 Kramfors

kommun@kramfors.se

Kontaktperson
ida.nordvall@kramfors.se
Tel: 0612 - 804 02

linda.dahlkvist@kramfors.se
Tel: 0612 - 800 77

Cookies

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse på hemsidan. Genom att fortsätta godkänner du vår
användning av cookies.