14 mars 2018

Pendlares situation är viktig för oss

Det ska vara enkelt att pendla! Den åsikten har vi. Det var också med den hållningen som vi i morse begav oss till Kramfors resecentrum för att samtala med pendlare. Vi fick deras åsikter, de fick en goodiebag med saker för en trevlig resa.

– Den gångna vintern har varit tuff för alla som pendlar till och från Kramfors. Tågtrafiken är inte vårt ansvar, men vi är måna om våra anställda och andra som väljer att pendla hit, säger Susanne Königson, chef på samhällsavdelningen.

Tillsammans med ett antal kollegor, till exempel HR-chef Mikael Gidlöf och kommunalrådet Jan Sahlén (S) fanns Susanne tidigt på plats på onsdagsmorgonen. Det blåste snålt och var kallt, men kontakten med såväl väntande som ankommande resenärer värmde.

– Här i Norrland har vi länge hört om svårigheterna som uppstår i Stockholm på grund av snön, nu är vi i samma situation. Som kommun vill vi förändra och förbättra, säger Jan Sahlén.
– Vi har redan en dialog med Norrtåg och fortsätter med att samtala med allmänheten.

I den utdelade påsen fanns lite gott att äta, dricka och läsa samt en enkätundersökning. Genom att besvara fem frågor kan alla med pendlarerfarenheter föra fram sin åsikt och ge tips på förbättringar.

– Av förståeliga skäl fanns inte tid till djupgående samtal under morgonen, men vi hoppas att många följer länken i brevet och svarar när de får chans. Vi önskar oss ett bra underlag i den fortsatta dialogen med trafikentreprenörerna, säger Mikael Gidlöf.

Enkäten, som är digital, ligger ute i en vecka. Även du som inte träffade vår personal idag kan besvara den.

Läs mer

Det ska var enkelt att pendla

Störningar i tågtrafiken problem för oss

Kommun & demokrati

Uppdaterad: Sidansvarig: Ann-Cathrin Granbäck

Frågor kring nyheten?

Jan Sahlén (S)
Kommunstyrelsens ordförande
0612-801 01
jan.sahlen@kramfors.se

Mikael Gidlöf
HR-chef
0612-808 09
mikael.gidlof@kramfors.se

Susanne Königson
Chef samhällsavdelningen
0612-803 20
susanne.konigson@
kramfors.se