Ny i Sverige

Alla är välkomna till Kramfors kommun!

Vi är drygt 18 000 personer som bor här. Kramfors har mycket att erbjuda. Du kan bo på landet och du kan bo i staden.

När du är ny i Sverige kan du behöva
hjälp med olika saker. Vi hjälper dig!

Vi kan berätta om hur till exempel skola, sjukvård och barnomsorg fungerar.

Hos oss kan du lära dig språket svenska och få veta hur du söker ett arbete.

Vi samarbetar med Arbetsförmedlingen, Länsstyrelsen, Migrationsverket och andra myndigheter.

Svenska för invandrare (SFI)

SFI betyder Svenska för invandrare.

På SFI får den som inte kommer från Sverige lära sig svenska.

För att få studera måste du ha ett svenskt personnummer. Du måste också vara folkbokförd i Kramfors kommun.

Uppdaterad: Sidansvarig: Anna-Lena Högberg

Kontakt

Kom in kundtjänst
Tel: 0612-800 00

Besöksadress
Torggatan 2

Postadress
Kramfors kommun
872 80 Kramfors

kommun@kramfors.se