31 augusti 2017

Gör Kramforshjärtat mobilt

Kramforshjärtat skulle kunna utvecklas genom att bjuda in till träffar i flyttbara lokaler. Det föreslår de åtta ungdomar som via Konceptstudion haft i uppdrag att hitta kreativa lösningar på olika problem.

Konceptstudion 2017 drivs av Technichus i samarbete med Design Region Sweden. Under sju veckor har studenterna, som kommer från olika universitet runt om i landet, fått en mängd utmaningar att ta sig an.

För Kramfors kommuns räkning har det handlat om att ta fram idéer som kan göra Kramforshjärtat till den ultimata mötesplatsen. De har också haft som uppgift att arbeta fram metoder för hur våra nyanlända ska kunna få mer språkträning i vardagen.

Gör Kramforshjärtat flyttbart
Tanken med studenternas förslag för Kramforshjärtat är alltså att göra det till en inkluderande jämställd och jämlik mötesplats. Idag lockar samlingspunkten mestadels nyanlända och då företrädesvis män.

En mobil lokal, typ inredd lastbilscontainer, skulle kunna underlätta för människor att besöka Kramforshjärtat. En stor bokbuss kan också ha samma funktion. Den åker runt i bygden och når de som har svårt att ta sig till centrala Kramfors.

Ha kontakt via sociala medier
Genom att mer strukturerat och regelbundet använda sig av sociala medier tror studenterna att verksamhetsansvariga för Kramforshjärtat skulle nå fler, även svenskar. På nätet finns möjlighet att lyssna av vilka önskemål som finns för träffar och man kan också på ett bra sätt göra reklam för sig.

Scen och osteria
Studenterna vill gärna se en scen där olika performances kan äga rum i Kramforshjärtat samt att möjligheten att ta med sin egen lunch och äta den där erbjuds, liknande en osteria.

Språkträning i vardagen
Även om man läst svenska via SFI (Svenska för invandrare) kan det tyvärr vara svårt för nyanlända att hitta sätt naturliga sätt att öva sitt nya språk. Arbetsmarknadsenheten har därför uppdragit studenterna att komma med kreativa lösningar.

Ett förslag handlade om Språkboxen; ett kit med verktyg och aktiviteter framtagna för arbetsgivare. Dessa ska kunna användas helt naturligt utan att störa arbetsdagen. Exempel kan vara att ge den nyanlände arbetskamraten en ”veckans svenskvän” eller bjuda in till after work.
Ett annat förslag är att placera ut svenska ordspråk och ordvitsar runt om på arbetsplatsen och sedan prata om dessa.

Språkboxen och dess förslag ska vara digital, vilket gör att den lätt kan uppdateras.

En annan idé studenterna har för att underlätta språkinlärning är att via öronsnäckor och mobiltelefon kunna få ord man undrar över översatta i realtid.

Fakta om Konceptstudion

  • Drivs av Technichus i samarbete med Design Region Sweden.
  • Är en del av ett uppdrag där regeringen tillsatt 50 miljoner.
  • Totalt har 41 projekt beviljats.
  • Är en metodutveckling för inventering av enklare jobb och förstärkt matchning mot bristyrken.
  • Nyanlända är den dominerande målgruppen, men även funktionsnedsatta och långtidsarbetslösa finns med.
  • I Västernorrland har fem arbeten pågått; två i Kramfors och tre i Härnösand.
  • Årets tema för Konceptstudion är "enklare väg till jobb".
Näringsliv & arbete

Uppdaterad: Sidansvarig: Ann-Cathrin Granbäck

Frågor kring nyheten?

Karin Högström
Kulturutvecklare
0612-800 81
karin.hogstrom@kramfors.se