• |
  • Lättläst
  • | Anpassa
22 mars 2017
Se & göra

Leyun Wang får Höga kusten-stipendiet

Årets Höga kusten-stipendium tilldelas konstnären Leyun Wang. I konkurrens av närmare 70 andra ansökare var Wang den som stack ut lite extra.

Beslutet togs av Kulturutskottet förra veckan. Kulturenheten hade då via en arbetsgrupp bestående av kulturenhetschef Ninni Mellander och konstnärerna Anna Norvell och Kerstin Axell Ohlzon gått igenom alla ansökningar. Ett spännande och intensivt arbete, eftersom det nog aldrig varit så hög kvalitet på ansökningarna förut.

Höga kusten-stipendiet omfattar 10 000 kronor samt två veckors vistelse i Höga kusten. Många ställer dessutom ut i Kramfors konsthall.

Vem är Leyun Wang?
Leyun arbetar med måleri, installation och textil. Hon är född 1963 i Hangzhou i Kina och har examen från China Academy of Art. Sedan 1991 är hon bosatt och verksam i Stockholm där hon också gått kurser på Konstfack.

Genom åren har hon ställt ut sina verk i separat – och grupputställningar både i Sverige och internationellt. Under 2015 gjorde hon en konstnärlig utsmyckning i Stockholms tunnelbana och sedan har hon arbetat med en större gestaltning för Nya Karolinska sjukhuset i Solna.

Leyun har sedan lång tid tillbaka arbetat som pedagog på allt från förskolan till högskolan. Idag undervisar hon på Nyckelviksskolan i Stockholm i Textil Form.

Hon har själv sagt att hennes intresse för de asiatiska konst- och hantverkstraditionerna väcktes på nytt i Stockholm och att hennes konstnärskap inte skulle ha existerat utan det dubbla inflytandet från hennes kinesiska arv och den västerländska konstnärliga miljön.

 Motivering till priset:
Leyun Wang använder sig av en mängd olika material som hon, vare sig det rör sig om måleri, textil eller (lite oväntat) kaffefilter, behandlar på ett mycket delikat och skickligt sätt. Vad innebär det att komma till en ny plats och hur formar det en? I Leyuns tuschmåleri anas hennes kinesiska ursprung, men uttrycket är friare och ligger långt från det kinesiska tuschmåleriets traditionella ramar.

Även de växtliknande, skulpturala objekten och de skira, omsorgsfullt färgade textilierna innehåller detta fruktsamma möte mellan traditionella metoder och ohämmad uppfinningsrikedom. Hennes konst har en säregen originalitet där politiska tankar kring miljö och kultur uppstår i en drömmande, poetisk stämning.

Uppdaterad: 2017-09-28 Sidansvarig: Ann-Cathrin Granbäck

Frågor kring nyheten?

Thomas Näsholm (S)
Ordförande BKU-nämnden
0612-805 86
thomas.nasholm@kramfors.se

Ninni Mellander
Kulturenhetschef
0612 - 802 52
ninni.mellander@kramfors.se

Cookies

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse på hemsidan. Genom att fortsätta godkänner du vår
användning av cookies.