06 december 2016

Hemtjänsten får en lugnare arbetsmiljö

Varje dag svarar medarbetare i hemtjänsten på 180 samtal per dygn när de äldre larmar. Många av samtalen, så många som över 60 procent, är samtal som kan avhjälpas på telefon och den boende behöver alltså inte få något besök.

- Många gånger är det också frågor som kanske mer handlar om trygghet och oro, än att någon exempelvis har ramlat. Man frågar vad klockan är eller när hemtjänsten kommer, berättar Inga-Lena Arkeflod, områdeschef.

Nytt avtal som avlastar hemtjänsten

Kommunen tecknar därför ett avtal med Trygghetscentralen i Örebro som svarar på samtalen från och med första kvartalet 2017 och gör en första bedömning om hemtjänsten ska rycka ut eller om frågan går att besvara på telefon.

- Trygghetscentralen bemannas av personal som har erfarenhet av vården och som har undersköterskeutbildning.

Förbättrad arbetsmiljö – en effekt

Idag svarar hemtjänstpersonalen även på alla larm som kommer in vilket gör att det kan bli en stressig arbetsmiljö. De blir många gånger avbrutna av larm när de är hemma hos brukare.

- Det handlar både om säkerhet och kvalitet i när man tar emot larm, men det handlar även om en förbättrad arbetsmiljö för våra medarbetare i hemtjänsten, understryker Inga-Lena Arkeflod.

Beslut i frågan fattades av BAS-nämnden i början på december.

Stöd & omsorg

Uppdaterad: Sidansvarig: Nina Ulander

Frågor kring nyheten?

Inga-Lena Arkeflod
Verksamhetschef BAS
Tel. 0612-801 77
ingalena.arkeflod@kramfors.se