19 december 2018

Gudmundråskolan samverkar med fyra EU-länder

Utveckla de entrepreniöriella förmågorna och utforska kulturarvet i andra länder. Det är målen för Gudmundråskolans utbytesprojekt. Säkert kommer eleverna även bli bättre på språk och ha kul i kontakten med Kroatien, Spanien, Portugal och Grekland.

De elever som samlats till föreläsning om hur man marknadsför sin hembygd bubblar av iver. De har nappat på skolans erbjudande om att vara med i det projekt som lärarna Carola Viksten, Linda Lif Nordin, Tina Gustafsson och Rune Corell satt ihop med fyra andra EU-länder.

– Att få träffa ungdomar från andra länder och se hur de har det låter jättespännande. Skolan, språket, naturen, kulturen, nästan allt skiljer sig åt från hur vi har det i Kramfors, säger eleverna.

Redan stort intresse för Kramfors och Höga kusten

Projektet ”Cultural heritage as a catalyst of creative entrepreneur” är EU-finansierat och en del av programmet Erasmus+. Det hela började i oktober när representanter från Gudmundråskolan åkte till Kroatien för att träffa kollegor från Kroatien, Spaniel, Portugal och Grekland. Ett samarbetsprojekt utkristalliserade sig.

– Vi kommer att besöka varandra i olika omgångar och glädjande nog är det redan nu många som sagt att de vill komma till Sverige under våren 2020, berättar Linda Lif Nordin.

Handfasta uppdrag och kontakt med näringslivet

Eleverna, som går i årskurs 7 och 8, kommer under projektets gång att arbeta med grafisk design, fotografering, hantverk och turism. En viktig del är att knyta kontakt med det lokala näringslivet. Lena Lif Forslund från Broadview har därför inspirerat eleverna när de jobbat med utformning av logotyper.

– De har dels gjort en Erasmuslogga, dels en symbol som ska känneteckna Gudmundråskolan, säger Linda Lif Nordin.

Första resan i februari

Under februari 2019 görs den första utbytesresan; fyra elever och två lärare åker då till Santa Maria de Feira i Portugal. Inför besöket arbetar eleverna med en turistbroschyr, som ska presentera Kramfors kommun.

Louise Nordlander, HK Dest

Kommunens näringsliv som kunskapskällor

Som upptakt för uppgiften fick eleverna förra veckan träffa Louise Nordlander från HK Dest. Hon gav tips på hur man kommer fram i bruset genom att använda sig av storytelling. Andra bra saker att tänka på är att sälja in en känsla och pricka in unique selling points (unika säljfördelar). Louise pratade även om varumärke, målgrupp, värdeord och annat.

Vid samma tillfälle gavs eleverna chans att lära sig mer om ett av våra största företag. Maria Ström och Andreas Stattin från Mondi berättade om vad det är som gör att världens starkaste papper kan produceras just här, hur företaget är uppbyggt och mycket annat.

Test av världens starkaste papper...

Nya uppdrag inför varje resa

Under vecka 19 sker nästa resa då fyra andra elever får chansen att uppleva ett annat land på nära håll. Resan går då till Spanien. I oktober är det dags för Grekland att få besök. Sammanlagt tolv elever följer med på de tre resorna. Var och en åker dock bara med på en resa, vilket innebär fyra elever per resa.

– Inför varje resa får vi nya arbetsuppgifter och kommer att göra fler studiebesök och ta kontakt med ytterligare företag.

Sprida sina kunskaper

En annan viktig del i projektet är att kunskaperna sprids, vilket innebär att eleverna kommer att hålla i workshops och föreläsningar för andra elever och organisationer under den tid som projektet fortlöper.

– Förhoppningen är också att eleverna kommer att knyta livslånga internationella kontakter, avslutar Linda Lif Nordin.

Fotnot: Föräldrarna till de elever som syns på bild har gett sitt samtycke till fotografering och publicering.

Läs mer om Gudmundråskolan

Barn & utbildning

Uppdaterad: Sidansvarig: Ann-Cathrin Granbäck

Frågor kring nyheten?

Nicklas Börjesson
Rektor Gudmundråskolan
0612-804 16
niklas.borjesson@kramfors.se

Carola Viksten
Lärare Gudmundråskolan
0612-804 33
carola.viksten@kramfors.se