01 juli 2019

Lärlingsutbildning för jobb och integration

Simona Georgieva Georgieva kom för fyra år sedan till Sverige från Bulgarien. Hon behärskar nu svenskan väl, studierna på Ådalsskolans Barn- och fritidsprogram går bra och hon är en uppskattad medarbetare på förskolan Vimpeln i Nyland.

Kort sagt - ett skolexempel på lyckad integration.

Simonas handledare på Vimpeln, Kerstin Nitsche, snålar inte med berömmet.
– En tjej som Simona är till oerhörd hjälp. Det är högsta vinsten att vi har fått henne.

Lärlingsutbildning en vinst för alla

Nästan 40 elever är fördelade på Barn- och fritidsprogrammets tre årskurser och alla är lärlingar på olika arbetsplatser. En fin stimulans är det extra studiebidrag på 1 000 kronor i månaden som lärlingarna får under sin studietid.

Barn- och fritidsprogrammet har tre inriktningar; fritid och hälsa med sikte mot bland annat jobb på gym, sociala inriktningen med utgång som personlig assistent samt pedagogiska inriktningen med utgång som barnskötare.

Simona har valt att plugga mot barnskötare och har precis slutfört sitt andra läsår.
– Jag ville jobba med människor. Det kommer jag att ha nytta av, eftersom jag har tänkt mig att läsa vidare till psykolog.

Birgitta Nilsson som är programansvarig kan glädja sig åt att inte bara Simona utan att hennes elever överlag imponerar på sina lärlingsplatser.

– De fungerar bra i arbetslagen. Handledarna blir ofta förvånade över att till och med elever i ettan sköter sig så fint. Många hoppar dessutom in och jobbar extra på lov och vid andra tillfällen. Chansen att få jobb efter utbildning är också god.

Simona uppskattar att hon har gjort i snitt åtta inhopp per månad utanför skoltid.
– De ringer om de behöver en vikarie och eftersom jag bor här i Nyland har jag nära till jobbet.

Tre dagar i veckan på Vimpeln

Tre av veckans fem skoldagar är Simona på Vimpeln. Hon jobbar där också med uppgifter som hon får av sina lärare. Handledaren har fått utbildning för att kunna hjälpa till.

Jag har svårt att se att den här utbildningen skulle kunna bli komplett utan lärlingsupplägget, säger Birgitta.

Liksom de fast anställda jobbar Simona omväxlande med de minsta barnen på avdelningen Rosa Pantern och med de äldre på Bamse. Hon sköter om barnen i deras vardag och lär dem även regler och normer.

– Det är ett stort ansvar att vara med överallt i leken och ha full uppsikt på vad som händer. Sedan ska barnen också läras att bli självständiga, att klara att äta och klä sig.

Efter flera månader på Vimpeln känner Simona barnen väl och de är trygga när hon kommer till förskolan. Arbetskamraterna framhåller att hon är lugn och har god hand med barnen men även att hon som ung under utbildning har mycket att tillföra personalgruppen.

– Yngre tänker på ett annat sätt och ger oss nya idéer så då får man säga ”varför har vi inte gjort så här tidigare”, berättar Kerstin.

För Simona har tiden på förskolan också varit utvecklande för hennes språk.
– Jag har lärt mig jättemycket svenska, både i kommunikation med barn och personal.

Barn & utbildning

Uppdaterad: Sidansvarig: Ann-Cathrin Granbäck

Frågor kring nyheten?

Peyman Vahedi
Rektor Ådalsskolan
peyman.vahedi@
kramfors.se