06 november 2019

Gudmundråskolans tredje projektresa gick till Grekland

Gudmundråskolans deltagande i Erasmus+projektet ”Cultural heritage as a catalyst of creative entrepreneur” går vidare. Förra veckan gjorde ett antal elever och lärare en utbytesresa till Grekland. Läs deras berättelse.

Ännu en lärorik elevresa är nu till ända. EU-projektet Erasmus+ har haft sin tredje elevresa och denna gång fick eleverna Norah Lindblom, Lova Holmberg, Erik Asplund och Lukas Pettersson från Gudmundråskolan chansen att uppleva den grekiska kulturen i Aten tillsammans med lärarna Carola Viksten och Elina Pallin. Elever från Spanien, Portugal, Kroatien, Grekland och Sverige träffades denna gång för att utbyta kunskaper inom entreprenörskap, blogging och vlogging.

Fin inblick i den grekiska livmiljön

Framme på flygplatsen i Aten möttes vi av glada värdfamiljer som genast tog hand om eleverna på bästa sätt. De blev skjutsade till deras hem för att få chansen att uppleva den grekiska vardagen med allt från traditionell mat till hemmiljön och deras dygnsrytm.

Presentation av Höga kustens kulturarv

Under den första dagen besöktes skolan 4th Geniko Lykeio Zografou. Eleverna fick börja med att följa med sin värd på en geometrilektion och därefter skulle de presentera allt sitt förberedande arbete inför resan för alla deltagande länder.

Eleverna berättade om arbetet med sin blogg om Höga kustens kulturarv och visade även en presentationsfilm om sig själva och Gudmundråskolan. Detta var ett nervöst moment, som eleverna klarade med bravur. Efter detta startade eleverna sitt arbete inom blogging/vlogging om Atens kulturarv som pågick under Erasmusträffen.

Unik kultur upplevdes på plats

De kommande två dagarna spenderades i stadens centrum med en guidad tur till Akropolis, besök på Akropolis museum, Llias Lalaounis smyckes museum och DotAhart keramik workshop. Detta var lärorika dagar som gav mycket kunskap om Greklands kulturarv.

Samarbete över nationsgränserna

Sista dagen tillbringades åter igen på skolan där det var dags att knyta ihop säcken.

Eleverna blev indelade i internationella tvärgrupper för att sammanställa allt de fotat och filmat under veckan. De startade dessutom en gemensam blogg där de publicerade sitt arbete. När de var klara fick de till sist presentera sina inlägg inför hela internationella gruppen.

Detta var en lärorik resa som inte bara gav nya kunskaper, utan nya erfarenheter, minnen och vänner för livet.

 

Röster från eleverna

Norah Lindblom:
– Jag har lärt mig mycket om Greklands historia, som till exempel Akropolis. Jag reda på att det byggdes mellan 447 f kr och 433 f kr. De har även ett museum som handlar om vad de har hittat där.

Lukas Pettersson:
– Jag fick träffa nya människor och utveckla min sociala förmåga.

Lova Holmberg:
– Jag fick chansen att utveckla min engelska förmåga på ett roligt och spännande sätt.

Erik Asplund:
– Jag har lärt mig hur man är en bra värd och hur man tar hand om sin besökare väl, när de kommer till mig i februari.

Lova Holmberg och Erik Asplund på Llias Lalaounis smyckesmuseum.

Hela projektgruppen från Sverige, Grekland, Kroatien, Portugal och Spanien.

Barn & utbildning

Uppdaterad: Sidansvarig: Ann-Cathrin Granbäck

Frågor kring nyheten?

Niklas Börjesson
Rektor Gudmundråskolan
0612-804 16
niklas.borjesson@kramfors.se

Carola Viksten
Lärare Gudmundråskolan
0612-804 33
carola.viksten@kramfors.se