15 april 2020

Tuff arbetsstart med bra stöd

Efter bara några månaders anställning på Ådalsskolan förändrades arbetsverkligheten radikalt för Kai Bergström, Susanne Jansson och Christer Näslund. Att ha kontakt med eleverna på distans är dock inget de ser som negativt.

– Omhändertagandet och den fina stämningen på skolan är otroligt värdefulla ingredienser och vi har fått mycket stöd under den här turbulenta perioden, säger de.

Ådalsskolan digitalt förberedd
Rent arbetstekniskt har Ådalsskolans satsning på digitalisering varit till stor nytta när det nästan över en natt blev nödvändigt att växla om till distansundervisning.

– Att lyckas med rekrytering av legitimerade och lämpliga lärare är en grundförutsättning för oss att fortsätta utveckla vår verksamhet. Villkorslös satsning på lärarnas psykosociala arbetsmiljö är nyckeln till friska medarbetare som i sin tur trivs på arbetsplatsen och kan lyckas med uppdraget, säger Peyman Vahedi, rektor på Ådalsskolan.

Digital undervisning får blyga elever att ta plats

Kai Bergström, lärare i engelska, har tidigare erfarenhet av distansundervisning från en anställning i Umeå. Han har också jobbat med traditionell undervisning i Östersund. Nu återvänder han till Kramfors där han är född och uppvuxen.

Första tiden med distansundervisning har gått bra, menar han.
– Det gäller att eleverna är rätt självgående när de inte sitter i klassrummet. Dessutom är det viktigt att det ordinarie schemat följs.

Naturligtvis blir kontakten mellan elev och lärare inte exakt som i klassrummet.
– För språkämnen går det ändå rätt bra. Elever som är lite mer blyga i klassrummet kan också få det lättare att göra sig gällande.

Praktiska moment en digital utmaning

Christer Näslund har jobbat inom olika branscher innan han blev yrkeslärare och kommer närmast från Parkskolan i Örnsköldsvik. Han undervisar i data och kommunikation på el- och energiprogrammet, där distansundervisning blir en extra utmaning.

– Särskilt när det gäller att simulera de praktiska momenten, vilket bara delvis går att göra. För vissa praktiska delar får elever från årskurs två och tre komma till skolan, men i mindre grupper.

Pendlingsavståndet ger positiva förutsättningar

Det goda samarbetet inom programmet och med skolledningen är en förutsättning för att genomföra undervisningen under coronatiden understryker han. Att pendla från Örnsköldsvik är inget problem.

– Att bilpendla är inget val för mig så att tåget fanns var en förutsättning, säger Christer.

Susanne Jansson pendlar även hon från Örnsköldsvik. Hon är studie- och yrkesvägledare, ett yrke hon återvänt till efter några år inom arbetsförmedlingen.

– På 15 minuter åker jag bil från Nötbolandet till järnvägsstationen. Tiden på tåget går sedan utmärkt att använda till att jobba.

Barn & utbildning

Uppdaterad: Sidansvarig: Ann-Cathrin Granbäck

Frågor kring nyheten?

Peyman Vahedi
Rektor Ådalsskolan
0612-800 00
peyman.vahedi@kramfors.se