06 maj 2020
Barn & utbildning

Plugga hemma går bra, men den sociala kontakten saknas

Sedan den 18 mars bedrivs all vuxenundervisning på distans. Men hur är det att plugga hemma? Vi har pratat med några gymnasieungdomar som berättar. Först ut är Erik Christiernin, som går på Räddningsgymnasiet Sandö.

Namn: Erik Christiernin
Ålder: 16 år
Bostadsort: Sundsvall
Utbildning/klass: Naturkunskap / RäGy 19

Hur går det att plugga på distans?

– Det går ganska bra, i alla fall hyfsat. Än kan jag faktiskt inte säga om det går bättre eller sämre jämfört med innan vi började med distans, det finns ju både för- och nackdelar.

Vilka är de största skillnaderna förutom att du får din undervisning i hemmet?

– Framför allt att inte få träffa elever eller lärare, eftersom det är något som vi brukade få göra varje dag och som man kanske inte riktigt uppskattade tillräckligt förut.

Det är även saker som att vi till exempel får det svårare med att ha idrott och bedömas på dessa lektioner, då vi antingen måste göra det i ett onlinemöte, ta bild eller bara ta det på förtroende vilket skapar risken att elever skolkar men ändå får närvaro. Angående närvaron finns det även problem med att vissa har sämre internet och kanske inte ens har möjlighet att delta på lektioner alls.

Vad är det bästa?

– Det bästa är att man har friheten att göra vad man vill när man vill. Så länge man är ansvarsfull så kommer man (fortfarande) få bra resultat ändå. Dessutom att man (om man sköter sig) har mycket fritid att göra vad man vill på, vilket ger möjlighet att jobba på sig själv genom till exempel träning eller att utveckla sig inom sina hobbyer.

Vad saknar du mest?

– Som jag nämnde förut saknar jag mest att få umgås med mina vänner och bara att träffa andra ansikte mot ansikte. Även om vi inte känner varandra så tycker jag att det är väldigt viktigt att bara se sina medstuderande på skolan. Jag vill särskilt hinna vara med treorna innan de tar studenten, eftersom vi inte kommer att träffas typ alls sedan.

Har dina vardagsvanor förändrats, till exempel mat, sömn och träning?

– Eftersom jag är hemma och får middag lagad åt mig har matvanorna blivit betydligt bättre. Dock har vi ju inte längre gratis lunchbuffé längre, vilket är tråkigt eftersom den på RäGy är riktigt bra.

När vi började med distans ville jag unna mig lite och stannade uppe till typ klockan två på natten varje dygn och klev upp minuter innan skolan började. Det var inte jättebra rent hälsomässigt, det gick inte heller så bra att lyssna och lära sig på lektionerna. Nu har jag tagit tillbaka kontrollen och ordnat det igen.

När det gäller träning har jag inte lika mycket utrustning hemma som på gymmet på Sandö, vilket vi förresten kan använda kostnadsfritt. Frekvensen som jag tränar skulle jag säga har sjunkit lite trots att jag har mycket mer ensamtid nu. Jag jobbar på att motivera mig själv, men det känns som att när jag väl vill träna har antingen hela dagen redan gått och jag snart ska gå och lägga mig eller så ska jag bara göra en liten grej innan och blir distraherad och det blir inte av.

Hur får du det hela att funka? Har du tips till andra?

– Jag kan inte säga att jag helt har fått det att fungera än. Det kan fortfarande vara svårt ibland att ta ansvaret att göra en uppgift när man har så många andra saker man kan göra som är så mycket lättare och mer underhållande.

Tipsen jag skulle ge andra är försök att inse att om du gör uppgiften nu kommer du att ha den gjord och slippa stressen som uppstår av rester. Du kommer att ha tid att göra det du vill efteråt, men det är ju något som faktiskt inte bara gäller under distansutbildning utan hela skolgången.

Jag skulle även säga ta kontroll över och behärska dig själv, endast du kan ändra och förbättra dig själv och ditt liv. Det gäller ju inte heller bara under distansutbildning utan under hela livet, jag menar bara att man ska ta hand om sig själv och se till att man gör det mesta av situationen.

Det sista jag skulle säga är - kom ihåg det du saknar mest just nu och uppskattar kommer tillbaka när allt blir som förut. Om det är personer du saknar, se till att uttrycka hur mycket du uppskattar och har saknar dem.


Läs fler intervjuer med gymnasieungdomar om distansundervisning:

kramfors.se/digital

Uppdaterad: 2020-05-18 Sidansvarig: Ann-Cathrin Granbäck

Frågor kring nyheten?

Ann-Cathrin Granbäck
Kommunikatör
0612-801 07
ann-cathrin.granback@
kramfors.se

Cookies

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse på hemsidan. Genom att fortsätta godkänner du vår
användning av cookies.