18 maj 2020
Barn & utbildning

Casper och Hanifa berättar om sina onlinestudier

Nu har det gått mer än två månader sedan landets alla gymnasister och vuxentstuderande började få sin undervisning online. Casper och Hanifa, som båda går på Ådalsskolan, ser både fördelar och nackdelar med upplägget.

Casper Mattisson

Ålder: 17
Bostadsort: Lunde
Utbildning/klass: Vård och omsorg 19

Hur går det att plugga på distans?

Att plugga på distans är något som inte alla gånger är så lätt, men man försöker att göra sitt bästa med den tid man har. Den största utmaningen för mig är just när man ska fråga om hjälp. Jag brukar oftast sitta på kvällarna och göra läxorna eller plugga inför prov och då är det inte alltid det lättaste att fråga om hjälp. Men än så länge går det bra även fast att det ibland kan vara krävande. Det finns ju också så mycket som stör en när man pluggar hemma som det inte finns i ett skolklassrum till exempel.

Vilka är de största skillnaderna förutom att du får din undervisning i hemmet?

De största skillnaderna är ju att man inte sitter i ett klassrum live med den undervisande läraren, på något sätt tycker jag att det är lättare att hänga med på lektionerna live än vad det är online.

En skillnad som jag ser är ju också att man blir mer stressad för det känns som att man inte riktigt kan få hjälp på det sätt man vill. Självklart är det också en skillnad att inte träffa vänner som man kan bolla med om man känner att en uppgift är svår.

Vad är det bästa?

Det bästa är att man kan sitta hemma i en miljö som man trivs i. Inte för att jag inte trivs på skolan, men det blir ett annat lugn när man pluggar hemma och därav tror jag också att många känner sig mer villig på att göra uppgifterna.

Vad saknar du mest?

Eftersom att jag går ett program där jag har APL (arbetsplatsförlagt lärande) där jag är ute på praktik cirka 50 procent under min gymnasietid så saknar jag arbetsplatsen jag var på.

Har dina vardagsvanor förändrats, till exempel mat, sömn och träning?

Jag skulle säga att jag sover mindre men jag rör ändå på mig mycket mer än vad jag gjorde förut. Innan onlineundervisningen kom till så var man trött av att gå till bussen klockan 08, sedan gå en hel skoldag för att därefter komma hem och vara jättetrött. Nu har jag mer energi. När det gäller mina matvanor så har de inte förändrats så specifikt mycket.

Hur får du det hela att funka? Har du tips till andra?

Jag försöker att hänga med så gott det går och sedan gör jag mitt bästa även fast att det inte hela tiden räcker till. Jag brukar också skriva ned om det är något viktigt som lärarna säger och som jag vet av att jag inte kommer lägga på minnet. Jag håller också koll på mina uppgifter ganska bra, jag brukar göra prioriteringar på de uppgifterna jag känner att jag måste lämna in först respektive sist.


Hanifa Mohammad Ishaq

Ålder: 18
Bostadsort: Kramfors
Utbildning/klass: Naturvetenskapliga programmet/NA17

Hur går det att plugga på distans?

Det går bra, men inte lika bra som när man pluggar på skolan. Man saknar ju skolmiljön så klart.

Vilka är de största skillnaderna förutom att du får din undervisning i hemmet?

Jag tycker att det största skillnaden är väl att det finns mindre möjlighet att få den direkta hjälpen från lärarna vilket kräver mer disciplin och eget ansvar.

En annan skillnad är att man kan ta korta raster när man själv vill det, men det är dock viktigt att inte missa något viktigt, speciellt vi 3: orna som har nu ganska mycket att göra.

Vad är det bästa?

Det bästa skulle jag säga är att man själv kan strukturera upp sina lektioner på ett effektivt sätt just på den dag när man har andra uppgifter/läxor som anses vara viktigare. Dessutom, kan man ha sovmorgon vissa dagar när man har eget arbete (finns dock fördelar och nackdelar med det). Men då gäller det att man måste vara ansvarsfull och genomföra uppgifterna som skulle göras på morgonen.

Vad saknar du mest?

Den direkta hjälpen/stödet från lärarna som jag nämnde tidigare, och självklart ”livekommunikationen" och den sociala kontakten mellan andra studenter och kompisar. Jag tycker att det känns tyst och tråkigt ibland fast man har zoommöte. (dock är det kanske vanligt ^^)

Har dina vardagsvanor förändrats, till exempel mat, sömn och träning?

De första veckorna påverkades sömnen mest i samband med att man sov sent och hade svårt att vakna tidigt upp på morgon för att ha lektion. Men detta var något som jag försökte ta kontrollen över och har på sätt och viss lycktas ganska bra med att hålla den balansen.

Däremot, har jag blivit bättre på att motionera och vara ute, vilket är självklart positiv och gynnar inte bara min produktivitet utan jag får även andra positiva biverkningar på hälsan. (trots att det är karantäntider och distansundervisning tycker jag ändå att man ska vistas ute i naturen för att få frisk luft och känna solen).

Hur får du det hela att funka? Har du tips till andra?

Självklar funkar inte det hela 100% men jag försöker ändå hålla upp det hela mha de tre viktigaste åtgärdspunkterna; dvs jag tar mycket eget ansvar, följer lektionstiderna och är närvarande och aktiv på zoommöten.

Några tips som jag kan erbjuda andra är väl; att ha en god planering. Själv brukar jag använda mig av min bullet journal där jag planerar mina inlämningsuppgifter, prover och andra viktiga saker som ska göras. Detta gör att man har bättre koll och samtidigt är det väl lite roligt att planera och se fram framemot att göra de och sedan checka av.

Ett annat tips är att försöka undvika prokrastinering, trots att det kan vara svårt ibland. Men, att göra saker på rätt tid minskar inte bara stressen utan man mår ju även bättre i längden och kan använda tiden på det man vill göra.

Sist vill jag säga att man ska vara positivt inställd och se till att ha roligt trots att det kan vara tråkigt/svårt ibland. Så länge du har bra planering och är disciplinerad kommer du vara mycket mer produktiv under dagen och därmed klara distansundervisningen successivt.


Läs fler intervjuer med gymnasieungdomar om distansundervisning:

kramfors.se/digital

Uppdaterad: 2020-05-19 Sidansvarig: Ann-Cathrin Granbäck

Frågor kring nyheten?

Ann-Cathrin Granbäck
Kommunikatör
0612-801 07
ann-cathrin.granback@
kramfors.se

Cookies

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse på hemsidan. Genom att fortsätta godkänner du vår
användning av cookies.