Maria Näslund och Gulla Schornack sitter vid en dator i ett klassrum.

Maria Näslund och Gulla Schornack. Lena Wiberg kunde inte närvara vid fototillfället.

15 oktober 2021

Pedagoger från Höga Kusten får pris av EU-kommissionen

År 2015 kom tre pedagoger på Högakustenskolan på att de ville utveckla sin undervisning till att bli mer modern och IT-baserad. Till veckan får de ta emot EU-kommissionens pris för sitt utvecklingsarbete vid en ceremoni i Stockholm.

– Det känns otroligt roligt, men samtidigt lite overkligt eftersom vårt projekt ligger så pass långt bak i tiden, berättar Gulla Schornack, som tillsammans med Maria Näslund och Lena Wiberg är de prisbelönta lärarna.

– När de ringde för att berätta att vi vunnit priset förstod jag inte först utan blev nervös över om vi redovisat något fel.

Nyinstiftat pris för innovativ undervisning
Totalt är det fyra skolor i Sverige som tilldelats EU-kommissionens nya lärarpris för innovativ undervisning. Generellt sett handlar det om att utveckla metoder för att förstärka barns lärande, inflytande och öka användningen av informations- och kommunikationsteknik.

Priset delas ut till lärare på förskolor, grundskolor och gymnasieskolor som har utvecklat undervisningen genom europeiska projekt inom programmet Erasmus+. Högakustenskolan kammade hem priset för grundskolan.

Grunden lades i Krakow
När det hela begav sig 2015 jobbade Gulla, Maria och Lena alla på Högakustenskolan, men på olika stadier. Gulla var tysklärare på högstadiet, Maria undervisade klass 2-3 och Lena jobbade i förskoleklass.

– Vi hade ändå samma önskan om att utveckla våra arbetssätt och speciellt inom digitalisering. Jag skrev ihop en ansökan till ett projekt inom Erasmus+ och fick allt beviljat, säger Gulla Schornack.

Upplägget var en tio dagar lång webbutbildning vid Teacher Training Institute i Krakow. Under två veckor tillbringade de kunskapstörstande pedagogerna sin tid i klassrum hela dagarna, trots att det var närmare 40 grader ute.

Alla program, tips och tricks fanns gratis på nätet och kunskapsnivån höjdes avsevärt. Samt inspirationen. Nätet är en guldgruva att ösa ur; en bank att använda som komplement till den vanliga undervisningen.

– Det var en fantastiskt bra utbildning. På helgen hade vi möjlighet att följa med på utflykter i närområdet och vi hade stort utbyte av kontakten med lärarna från andra länder, berättar Maria Näslund.

Kunskapen har spridits vidare
Väl hemma började de tre Höga Kusten-pedagogerna att använda sig av sina nya kunskaper. Filmer, interaktiva vykort, låta eleverna skapa en avatar och tala in sin redovisning via den, quizlet (frågesport), digitala serier är bara några exempel.

– Det kommer ju dessutom hela tiden nya program och funktioner, det är bara att hänga med så kan man skapa en lustfylld lärsituation, menar Maria Näslund.

I Erasmus+ koncept ingår också att man sprider sina nyvunna kunskaper vidare till kollegor. Workshops anordnades därmed på hemmaplan.

– Det var så många som ville delta att vi tyvärr fick säga nej till några. Roligt nog började flera skolor i kommunen ansöka om Erasmus-projekt.

Ceremonier i dagarna två
Att Högakustenskolans projekt fått så stort genomslag visar att även småskaliga satsningar kan ha effekt och få stor spridning. Gulla Schornack och Lena Wiberg kommer att finnas på plats på tisdag för att ta emot sitt pris ur utbildningsminister Anna Ekströms hand i Universitet- och Högskolerådets lokal i Solna.

– Egentligen skulle prisutdelningen ha varit i Bryssel, men på grund av pandemin kommer även en digital ceremoni att hållas dagen efter, alltså på onsdagen. Då finns det även tid för erfarenhetsutbyte.

Fotnot: Gulla har numera avslutat sin anställning på Högakustenskolan och arbetar som specialpedagog i Örnsköldsviks kommun.

Barn & utbildning

Uppdaterad: Sidansvarig: Ann-Cathrin Granbäck

Frågor kring nyheten?

Gulla Schornack
Pedagog
073-041 36 60
gudrun.schornack@telia.com