Kurator med hörlurar sitter framför datorn och man ser en ung kvinna på hans skärm.
28 oktober 2021

Kramfors gymnasieskolor inför ny digital kuratorstjänst

Kramfors gymnasieskolor har under snart ett decennium varit pionjär inom digitaliseringen av svenska skolan. Genom att använda digitala verktyg som på allvar ändrar beteenden, ger ökad tillgänglighet och större möjligheter till medborgarservice har skolorna lyckats bibehålla god kvalité i sin verksamhet.

Nu tar skolorna nästa steg och inför en digital kuratorstjänst.

Med hjälp av den nya digitala tjänsten ska elever komma i kontakt med en kurator via sin dator, mobil eller surfplatta. Det går att chatta, eller samtala via ljud och bild, på ett sätt som unga är vana vid idag.

Elevhälsa i förändring
Att erbjuda digitala tjänster som på ett bättre sätt möter den nya generationen på deras arena är ett viktigt arbetssätt för gymnasieskolan.

– Tiden när endast fler människor räckte för att få arbetsuppgifterna utförda är över. Idag krävs helt andra möjligheter till tillgänglighet och individualisering för att medborgaren ska få ta del av den välfärdsservice den har rätt till, säger Peyman Vahedi, rektor på yrkes- och introduktionsprogrammen på Ådalsskolan samt gymnasiesärskolan i Kramfors kommun.

Snabb kontakt med utbildad personal
Tjänsten kommer att ha öppet klockan 07-17 under vardagarna och erbjuder en maximal väntetid på 60 minuter till utbildad kurator. Samtalet genomförs med hänsyn taget till sekretess. Akuta ärenden hanteras enligt den rutin som är satt inom kommunens organisation och dokumenteras på sedvanligt sätt.

– Vi som har många elever från andra kommuner och ser fördelar med att öka tillgängligheten i servicen, till exempel finns möjlighet att i förekommande fall återkoppla till hemkommunen. Vi tar ett mycket viktigt steg i den fortsatta digitala utvecklingen och förstärkningen av elevhälsan, berättar Ylva Hardeson, rektor på Ådalsskolans studieförberedande program och Räddningsgymnasiet.

Ung flicka med mörkt hår sitter vid datorn.

Digitalisering på riktigt
För skolkuratorn innebär tjänsten att det finns större möjligheter att fokusera på det förebyggande arbetet och även genomföra mer effektiva insatser.

– Min tid kommer att kunna användas mer för de grupper och individer som behöver hjälpen. De fysiska mötena kommer att bli mer välriktade, säger Jenny Klingberg, kurator på Ådalsskolan och Räddningsgymnasiet.

Den digitala tjänsten kommer också att integreras i Ådalsskolans egenbyggda skolplattform Comvius vilket möjliggör återkoppling och uppföljning på ett övergripande plan. Statistik och analys av stödbehoven kommer att vara en viktig grund för det förebyggande arbetet.

– Vi är mycket glada över att företag efter företag är intresserade av att bygga integrationer till Comvius Det är ett bevis på att mervärdet för medborgaren är tydlig för omgivningen. Vi ser framemot fördjupat samarbete och fortsatt digital utveckling – det som vi kallar ”digitalisering på riktigt”, avslutar Peyman Vahedi.

Sammantaget innebär den nya tjänsten att 710 elever kommer att få mejl med information om hur de får tillgång till tjänsten från och med vecka 45.

Barn & utbildning

Uppdaterad: Sidansvarig: Ann-Cathrin Granbäck

Frågor kring nyheten?

Ylva Hardeson

Rektor Räddningsgymnasiet

ylva.hardeson@kramfors.se