Apoteket
85 % av svenskarna vet att man ska lämna in medicinerna till Apoteket, bara 40 % gör det.
Varje år spolar svenska folket ner stora mängder aktiva läkemedel i toaletterna eller kastar de i hushållssoporna. Läkemedel ska lämnas till närmaste apotek.
Läkemedelsrester som spolas ner i toaletter kan spridas i vatten och mark, och på lång sikt orsaka betydande miljöproblem. Bland annat kan antibiotika som kommer ut i vatten och mark påskynda utvecklingen av resistenta bakteriestammar, som är ett allvarligt hot mot människors hälsa.
Mediciner som läggs i hushållssopor eller andra sopuppsamlingar, kan hamna i orätta händer, främst hos barn och missbrukare.
Så här ska du hantera avfallet
Termometrar, cytostatika, cytotoxiska läkemedel
Termometrar, cytostatika, cytotoxiska läkemedel räknas till farligt avfall och lämnas på någon av våra återvinningscentraler.
Överblivna läkemedel
Dessa lämnas hos valfritt apotek i kommunen.
Läkemedelsförpackningar
Tomma läkemedelsförpackningar ska man inte lämna på apoteket, de ska lämnas vid närmaste återvinningsstation.
Kanyler
På alla apotek i kommunen kan du kostnadsfritt hämta kanylburkar i plast eller så kallade Safe-Clip. Använd dessa till förbrukade kanyler. När de är fyllda återlämnas de sedan till ett apotek.
Uppdaterad:
