13 oktober 2017

Nya Ostkustbanan kan
leda till 1600 bostäder

Hur många bostäder kan Nya Ostkustbanan generera? Det var frågan som ställdes idag vid ett möte i Gävle. Kommunalråd Jan Sahlén (S) visade med klossar, film och bilder att en satsning på dubbelspår kan leda till uppemot 1600 bostäder i vår kommun.

När Trafikverkets förslag till nationell infrastrukturplan kom för en tid sedan fanns satsningar runt Sundsvall med, vilket är glädjande. Men för att på allvar skapa jobb och tillväxt i hela landet bör också området norr om Sundsvall prioriteras. Störst flaskhals är sträckan mellan Sundsvall och Härnösand.
 
– Snabba förbindelser längs hela Norrlandskusten är av godo för alla, säger Jan Sahlén.

En 90-åring som behöver nytt liv
Ostkustbanan är en realitet sedan 1927. Den har dock begränsningar; det är ofta fullt på spåren och gods får inte plats. Den enkelspåriga Ostkustbanan begränsar därmed hela järnvägsnätet.

I augusti 2015 bildade Region Gävleborg, Landstinget Västernorrland och ett antal kommuner, bland annat Kramfors, det gemensamma bolaget Ostkustbanan 2015 AB. Bolagets uppdrag är att påskynda utbyggnaden av dubbelspår.

Ett led i visionsarbetet
Vid dagens summeringsmöte i Gävle gavs alla medverkande kommuner möjlighet att berätta om sina tänkta bostadssiffror. För Kramfors kommuns del handlar det om totalt 1600 lägenheter. 
 
– Enligt vår vision har vi ökat befolkningen till 20 000 personer år 2031. För att lyckas med det är snabba och tillförlitliga kommunikationer en nödvändighet, säger Jan Sahlén.

Kommun & demokrati

Uppdaterad: Sidansvarig: Ann-Cathrin Granbäck

Frågor kring nyheten?

Jan Sahlén (S)
Kommunstyrelsens ordförande
0612-801 04
jan.sahlen@kramfors.se