11 april 2019

Varför är Kramfors bäst?

Tidningen Vision frågade Belgin Fuchs i Kom in kundtjänst, varför Kramfors är bäst i telefon. Det stannar inte där. Kramfors är också bland de bästa att svara på e-post. Våra samhällsvägledare får också mycket fint betyg för gott bemötande.

Varje år följer ett nationellt projekt upp hur bra och snabba vi är på att svara på telefon och på e-post. Projektet heter Kommunens kvalitet i korthet, KKiK, och drivs av Sveriges kommuner och landsting. År 2018 var Kramfors resultat för tillgänglighet bland de bästa i Sverige.

  • 94 procent av de som kontaktade oss med en enkel fråga fick svar direkt. Kramfors toppar listan. Genomsnittsresultatet för andra kommuner var 53 procent.

  • 100 procent av de som kontaktade oss via e-post fick svar inom en dag. Genomsnittsresultatet för andra kommuner var 80 procent.

  • 90 procent tycker att de fått ett gott bemötande när det ställt en enkel fråga till oss.

– Vi har jobbat medvetet med tillgänglighet i många år och tidigare fått goda resultat i mätningarna. Årets resultat är ännu ett fint betyg för våra duktiga samhällsvägledare i kundtjänsten, säger Majvor Byström, chef för kommunikation och kundtjänstenheten.

Vilka är de vanligaste, svåraste och konstigaste frågorna som ställs?

Det får du veta om du klickar vidare och läser artikeln. Belgin vet och berättar om det här:

Varför är Kramfors bäst i telefon Länk till annan webbplats., Tidningen Vision

På sidan Kommunens kvalitet i korthet, kan du läsa mer om undersökningen och ta del av rapporterna från år 2015 och framåt.

Kommunens kvalitet i korthet

Kommun & demokrati

Uppdaterad: Sidansvarig: Ann-Christine Borja

Frågor kring nyheten?

Majvor Byström, chef
Kommunikation och kundtjänstenheten
0612-801 85
majvor.bystrom@
kramfors.se