07 september 2020

Bra efterlevnad av coronaregler bland restauranger och caféer

Restauranger och caféer i kommunen har hittills hanterat de särskilda regler som gäller under coronapandemin på ett bra sätt. Detta enligt den trängseltillsyn som genomförts.

– Vi har haft dialog och tillsyn via telefon med restaurang- och caféägarna sedan slutet av mars, säger miljö– och hälsoskyddsinspektör Märith Löfgren.

Rådgivning och tillsyn
Kommunens inspektörer var i kontakt med cirka 100 verksamheter under våren. Förutom serveringsställen har även campingar och gästhamnar fått rådgivning per telefon.

– Efter att den nya lagen för serveringsställen trädde i kraft i juli har vi dessutom gjort över 30 tillsynsbesök på plats. Vi kan konstatera att företagen tänkt till. Har vi påpekat något som behöver åtgärdas har det oftast skett snabbt.

Speciella föreskrifter under pandemin
För att minska risken för smittspridning har Folkhälsomyndighetens tagit fram speciella föreskrifter och allmänna råd till serveringsställen.

Dessa handlar om till exempel om:

  • att hålla avstånd i köer och mellan sällskap
  • att man ska kunna tvätta händerna eller använda handsprit
  • att både kunder och personal ska få bra information om hur alla tillsammans kan hjälpas åt för att minska riskerna för smittspridning

– Vi har prioriterat de caféer och restauranger som bara har öppet på sommaren. De flesta av dem finns ju på de mest besökta platserna under sommarperioden. Trycket har varit högt ute i Höga Kusten, säger Märith Löfgren.

– Vi är generellt väldigt nöjda med det vi har sett och de samtal vi haft. Jag tycker att förståelsen för reglerna och hur de följts har präglats av stort ansvar och en vilja att åstadkomma största möjliga trygghet för både gäster och personal.

Kommun & demokrati

Uppdaterad: Sidansvarig: Ann-Cathrin Granbäck

Frågor kring nyheten?

Märith Löfgren
Miljöinspektör
marith.lofgren@kramfors.se