Handbok för förtroendevalda

Dokument att läsa:

Varje nämnd i kommunen har ett reglemente som Kommunfullmäktige har fastställt. Reglementet innehåller information om nämndens ansvarsområde och arbetsformer. Motsvarande för Kommunfullmäktige är arbetsordningen.

Före sammanträdet:

Inför varje år beslutas en sammanträdesplanering inför hela nästkommande år där nämnd, styrelse och fullmäktige fastställer datum för alla sammanträden.

Förvaltningen i samråd med nämndernas ordförande upprättar ett förslag på sammansträdesplan där samordning sker för att säkerställa att större sammanträden inte krockar då flera ledamöter
kan sitta i flera forum

Sammanträdesdatum

Samtliga kallelser och underlag till ärenden hanteras digitalt i kommunen. Det innebär att du behöver en dator eller surfplatta för att kunna ta del av alla handlingar.

Kom­mun­en tillhandahåller surfplattor till samtliga ledamöter och ersättare i nämnder, styrelse och kommunfullmäktige. Ditt ansvar för surfplattan regleras i det avtal som du skriver under när du hämtar ut den.

Det är nämnd- eller kommunsekreterare som skapar kallelsen och
möteshandlingen.

Kallelse/dagordning ska skickas ut till Kramfors kommuns nämnder, utskott och styrelser senast fem arbetsdagar före sammanträdet enligt ”Reglementen för Kommunstyrelsen och övriga nämnder” i Kramfors kommun och fem arbetsdagar för kommunfullmäktige enligt ”Arbetsordning för kommunfullmäktige”.

Samtliga kallelser och underlag hanteras digitalt i kommunen genom mötesverktyget Meetings plus.

På sammanträdet:

Mötet öppnas alltid med att ordförande förklarar med ett klubbslag sammanträdet öppnat. Därefter tas en närvarokontroll av ledamöter och ersättare via ett upprop.

Ett formellt upprop behöver inte tas om församlingen är mindre än sju stycken, det räcker då att endast anteckna de närvarande. Klubbas de övriga deltagarna ex. tjänstepersoners närvaro räcker det med att dessa finns i protokollets närvarolista och vid behov klubbas deltagarens rätt att delta.

Ordförande har rätt att neka deltagare att delta i sammanträdet. Här är viktigt att alla som sitter med under mötet finns med i närvarolistan.

Sist utses justerare enligt justeringsordningen som fastställs inför varje år, samt tid för justering. I nämnd och utskott sker justering av ordförande och en justeringsperson tillskillnad från kommunfullmäktige där ordförande åtföljs av två justeringspersoner. Kramfors kommun tillämpar digital justering.

Om en ledamot är förhindrad att delta i ett sammanträde eller att vidare delta i ett sammanträde ska en ersättare tjänstgöra i ledamotens ställe. Inom partigruppen inträder ersättare efter den ordning de valts i kommunfullmäktige. Ersättarna ska, om inte dessa väljs proportionellt, tjänstgöra enligt den ordning som kommunfullmäktige bestämt.

En ledamot som inställer sig under ett pågående sammanträde (exempelvis kommer sent till ett sammanträde) har rätt att tjänstgöra även om en ersättare har trätt in i ledamotens ställe. En ersättare som inte tjänstgör har rätt att delta i överläggningarna.

En ersättare som har börjat tjänstgöra har dock alltid företräde oberoende av turordningen. Om det etablerade majoritetsförhållandet mellan partierna påverkats genom ersättarens tjänstgöring får dock en ersättare som inställer sig under pågående sammanträde träda in i stället för en ersättare som kommer längre ner i turordningen.

En ledamot eller en ersättare som har avbrutit sin tjänstgöring på grund av jäv i ett ärende får åter tjänstgöra, sedan ärendet har behandlats. En ledamot som har avbrutit tjänstgöringen en gång under ett sammanträde på grund av annat hinder än jäv, får åter tjänstgöra om ersättarens inträde har påverkat det etablerade majoritetsförhållandet mellan partierna. Det vill säga, en så kallad ”växeltjänstgöring”, får alltså endast göras en gång på sammanträdet, under förutsättning att ersättarens inträde har påverkat det etablerade majoritetsförhållandet mellan partierna.

Ärenden som ska behandlas under sammanträdet finns i kallelsens dagordning. Dag­ord­ningen innehåller ofta många olika typer av ärenden.

Exempel på ärenden:

  • Ärenden som ska beslutas av nämnden/styrelsen i sin helhet
  • Yttranden till en annan nämnd/Kommunstyrelsen/Kommunfullmäktige
  • Svar på revisionsrapporter
  • Svar på remisser
  • Valärenden

Varje ledamot i en nämnd har rätt att få väcka ärenden i nämnden. Flera ledamöter tillsammans kan väcka ett ärende (Kommunallagen 4 kap 20 §).

Varje ledamot i fullmäktige får väcka motioner samt ställa interpellationer och frågor enligt 5 kap. 59-64 §§ (kommunallagen 4 kap 19 §).

Tjänstgörande ersättare har samma rättigheter som de ordinarie ledmötena då de tjänstgör.

Som förtroendevald i en nämnd/styrelse har du rätt att yttra dig under sammanträdet, oavsett om du tjänstgör eller inte. Du yttrar dig genom att påkalla ordförandens uppmärksamhet genom att sträcka upp handen för att visa att du begär ordet.

Ordföranden håller reda på talarordningen bland dem som önskar yttra sig. Närvarande tjänstemän kan på begäran yttra sig i sakärenden eller kring frågor om juridiken kring sammanträdet.

I kommunfullmäktige har, förutom ledamöter och tjänstgörande ersättare, nedanstående rätt att delta i överläggningar:

  • Ordförande och vice ordförandena i en nämnd eller gemensam
    nämnd vid behandling av ärenden där nämndens verksamhetsområde berörs.
  • Ordförande och vice ordförande i en kommunfullmäktigeberedning, när kommunfullmäktige behandlar ett ärende som beredningen har handlagt.

  • Ordförande i en nämnd eller i en kommunfullmäktigeberedning eller någon annan som besvarar en interpellation eller en fråga när
    överläggning hålls med anledning av svaret.

  • Styrelsens ordförande i ett sådant företag som avses i Kommunallagen 10 kap. 2–3 § § när kommunfullmäktige behandlar ett ärende som berör förhållandena i företaget.

  • Kommunstyrelsens ordförande tillika kommunalråd samt
    oppositionsråd som inte är ledamot i kommunfullmäktige.

  • Revisorerna ska ges tillfälle att delta i överläggningen när
    kommunfullmäktige behandlar revisionsberättelsen och
    årsredovisningen.

Ett yrkande är ett förslag till beslut och kan delas upp i formella och materiella yrkanden samt förslag/initiativ. Nedan finner du de olika formella, materiella och förslagsyrkanden och vad de innebär. Formella och materiella yrkanden hanteras olika när propositionsordningen ställs.

Formella yrkanden

  • Ajournering
  • Bordläggning
  • Återremiss

Ajournering:
Innebär att sammanträdet tar en paus för exempelvis en överläggning eller att partierna behöver prata ihop sig lite extra runt en fråga.

Bordläggning:
När ett ärende bordläggs betyder det att nämnd, utskott eller styrelse beslutar att inte behandla ett ärende under det pågående sammanträdet. Ärendet ska behandlas på nästkommande sammanträde om inte fullmäktige eller nämnd beslutar annat.

Återremiss:
När en nämnd eller utskott väljer att avstå från att fatta beslut och istället beslutar att skicka tillbaka ärendet för ytterligare beredning hos förvaltningsorganet eller hos ett förtroendemannarorgan (nämnd, styrelse eller utskott). En återremiss kräver enkel majoritet och måste alltid följas av en motivering av de ledamöter som yrkar på återremiss samt till vem ärendet ska återremitteras till, med en tydlig beskrivning av vad som ska utredas.

Minoritetsåterremiss (endast Kommunfullmäktige):
Denna typ av remiss skiljer sig från en vanlig återremiss där skillnaden är att en tredjedel av de tjänstgörande ledamöterna kan rösta igenom en minioritetsåterremiss för att ärendet ska skickas tillbaka för ytterligare beredning. Denna typ av återremiss gäller inte i nämnder som istället kräver enkel majoritet för återremiss.

Materiella yrkanden

  • Bifall till beredningsorganets förslag
  • Avslagsyrkanden
  • Tilläggsyrkanden
  • Ändringsyrkanden

Bifall till beredningsorganets förslag:
Detta innebär att yrka bifall till grundförslaget. Alltså att beslut i ärendet ska ske enligt förslag till beslut. Här krävs ingen skriftlig eller muntlig motivering.

Avslagsyrkanden:
Att yrka på avslag innebär att man inte håller med beredningsorganets förslag till beslut och röstar nej. Denna typ av yrkande kräver ingen skriftlig eller muntlig motivering.

Tilläggsyrkande:
Ett tilläggsyrkande innebär att en ledamot yrkar på att lägga till en beslutspunkt i ärendet eller utveckla den existerande punkten. Exempelvis Organisation Y ska få 10kr i organisationsstöd men ett tilläggsyrkande kom in och tyckte att utöver 10kr i organisationsstöd ska Organisation Y få 5kr riktade till att utveckla sin barnverksamhet.

Ändringsyrkande:
Att yrka på en ändring innebär att förslag till beslut ska revideras. Exempelvis förslag till beslut ser ut som så att Organisation X ska få 10kr i bidrag men en ledamot yrkar på att organisation X ska få 20kr i bidrag.

Acklamation är en form av frågeställning där ledamöterna förväntas svara bifallande genom att gemensamt ropa ja och är den process som ordförande använder sig av först när denne frågar exempelvis; kan vi godkänna beredningsorganets förslag till beslut? eller kan vi godkänna tilläggsyrkandet? Ordförande gör en uppskattning av hur många som har tyckt det ena och det andra och tillkännager detta.

En reservation innebär att den förtroendevalde inte tar juridiskt ansvar över beslutet. I offentlig förvaltning anses man i juridisk mening stödja beslutet om man inte reserverar sig. Den som reserverar sig anmäler det efter och i direkt samband med beslutet eller senast innan mötets avslutande. En reservation kan vara både muntlig och skriftlig. Om reservationen ska motiveras t.ex. i förmån till eget förslag ska den vara skriftlig. En reservation behöver alldrig motivering.

Reservationer ska tydligt framgå i protokollet.

När du tjänstgör kan du välja att inte delta i beslut, om inte ärendet gäller myndig­hets­utövning mot enskild, då måste du delta. Du behöver dock inte rösta för mer än ett förslag i ett ärende. Ordföranden kan inte heller avstå från att delta i ett beslut om ordförandens röst krävs för att avgöra ärendet (kommunallagen 4:25-26). Om du inte vill delta i ett beslut måste du anmäla det till ordföranden innan beslutet fattas.

Du har rätt att lämna protokollsanteckningar i samband med att ärenden behandlas. De gäller även ersättare som inte tjänstgör. Anteckningen ska lämnas till nämnd­sekreter­aren innan protokollet justeras.

En protokollsanteckning kan ske med stöd av ett fullmäktigebeslut eller ett uttalande som godkänns av ordförande eller nämnden. Denna rubrik ska även denna finnas i direkt anslutning till beslutet d.v.s. ovanför rubriken ”ärendet” om det är väldigt kortfattat.

Däremot om protokollsanteckningen är lång, kan den läggas som bilaga. Namn och partibeteckning ska alltid framgå.

Jäv kan en ledamot anmäla i en situation då denne kan anses partisk eller där det finns någon särskild omständighet som kan rubba förtroendet för personens opartiskhet. I fullmäktige finns det 3 olika situationer där en ledamot kan anses jävig:

  • Sakägarjävet: den förtroendevalda är jävig om saken angår denne själv.
  • Intressejävet: den förtroendevalda är jävig om beslutet kan innebära stor nytta eller skada för denne.
  • Släktskapsjävet: den förtroendevalda är jävig om ärendet angår en nära släkting så som sambo, föräldrar, barn, syskon eller likande och kan medföra särskild nytta eller skada för sådan närstående.

I nämnd är reglerna kring jäv hårdare än i fullmäktige. Det finns ytterligare 6 situationer utöver de 3 ovanstående, då en förtroendevald kan vara jävig:

  • Ställföreträdarjäv: den förtroendevalda är jävig om denne själv eller någon närstående är ställföreträdare för det som saken angår eller som kan tänkas ha synnerlig nytta eller skada av ärendets utgång.
  • Ombuds- respektive biträdesjäv: den förtroendevalda är jävig om denne har fört talan som ombud eller mot ersättning biträtt någon i saken.
  • Delikatessjäv: Denna jävsituation ska fånga upp sådant som inte täcks av de andra jävgrunderna. Exempelvis om den förtroendevalde är i beroendeställning till någon som direkt berörs av beslutet, genom ett anställningskontrakt, tydliga fall av vänskap eller ovänskap osv.
  • Dubbla engagemang i nämnd och styrelse: den förtroendevalda är jävig då denne sitter i flera forum. Om en ledamot sitter i både kommunfullmäktige och en nämnd och KF ska bevilja ansvarsfrihet i nämnder kan man anses som jävig. Du kan inte bevilja ansvarsfrihet till dig själv.
  • Dubbla engagemang i nämnd och kommunala företag: Exempelvis styrelseordförande i ett kommunalt bolag ska betraktas som jävig om denne är en ledamot eller deltar i handläggningen i den nämnd som ska besluta om det ärende som kommer från bolaget ex. bygglovsansökan eller myndighetsutövning i förhållande till bolaget och om en ledamot sitter i både i kommunfullmäktige och en bolagsstyrelse och KF ska bevilja ansvarsfrihet i styrelser kan man anses som jävig. Du kan inte bevilja ansvarsfrihet till dig själv.
  • Tillsynsjäv: den förtroendevalda är jävig om ärendet rör översyn av kommunal verksamhet som denne själv är knuten till.

Efter sammanträdet:

När du deltar i sammanträden och förrättningar har du rätt till arvode och ersättning för kostnader i samband med mötet, till exempel ersättning för förlorad arbetsinkomst, resor, barntillsyn med mera.

För att dessa arvoden och ersättningar ska kunna betalas ut enligt din aktuella lön behöver du årligen lämna ett intyg från din arbetsgivare på ditt inkomstbortfall till löneavdelningen: HR@kramfors.se. Du kan inte få en höjning av ersättningen för förloradarbetsinkomst retroaktivt, utan dagen då du lämnar in intyget till lönavdelningen räknas som första dagen den börjar gälla.

Dess­utom behöver du skriva under cirkulationslistan alternativt reseräkning vid varje sammanträde. Där fyller du i de kostnader som du begär ersättning för. Det är sekreteraren som skickar tjänstgöringslistorna till lönavdelningen efter varje sammanträde.

Även om du deltar som en icke tjänstgörande ersättare har du rätt till arvode och ekonomisk ersättning.

Övrigt:

Acklamation

I regel fattas alla beslut genom acklamation, som betyder ja-rop. Röstning sker alltså genom att ledamöterna ropar ja för att bifalla ett förslag.

Ajournera

Ajournera betyder att man skjuter upp möte till senare tidpunkt, eller tar en paus under ett sammanträde.

Arvode

Arvode är en ekonomisk ersättning till förtroendevald/politiker

Bordläggning

Debatt och beslut i ärende skjuts upp till nästkommande sammanträde. Det får inte göras någon ytterligare behandling av ärendet som därigenom återkommer med samma beslutsunderlag och beslutsförslag.

Dagordning

Lista över punkter/ärenden som ska tas upp för behandling under ett möte.

Delegationsordning

Delegera betyder att man överlämnar beslutanderätten och detta regleras i en delegeringsordning där det framgår vilka beslut som är delegerade och vem/vilka.

Delegationsbeslut

Ett beslut som fattas på delegation från en nämnd till utskott, ledamot eller tjänsteman. Beslutet ska återrapporteras till den som gett delegeringen. Det organ som gett delegeringen kan aldrig ändra eller upphäva ett delegationsbeslut men kan återkalla delegationsrätten.

Expediera

Expediera betyder skicka. En expedierad handling som skickas utanför myndigheten anses som upprättad och blir därigenom offentlig.

Handläggare

Handläggare är den som är ansvarig för ett visst ärende och utreder och bereder ärendet.

Inkommen handling

En handling är inkommen när den anlänt till myndigheten eller kommit behörig tjänsteman till handa, oavsett vart tjänstemannen befinner sig.

Interpellation

Interpellation är en skriftlig fråga som oftast är ställd till den med ett politiskt ansvarsområde, t.ex. ordförande i nämnd. Svaret ska vara skriftligt.

Justerare

Justerare kallas den/dem som jämte ordförande signerar protokollet och därigenom intygar att det som står i protokollet stämmer.

Jäv

Jävig är en ledamot när ärendet rör denna personligen eller make/maka, sambo, föräldrar, barn eller annan närstående. Ledamot som är jävig ska inte delta i behandling av ärendet.

Medborgarförslag

Medborgarförslag kan väckas av kommunmedborgare och ställs till fullmäktige. Det ska vara skriftligt och röra något som ligger inom fullmäktiges kompetensområde.

Motion

En motion är ett skriftligt förslag som kan väckas av en eller flera ledamöter i fullmäktige. Ska behandlas inom ett år.

Mötesordförande

Mötesordförande är den som leder mötet och ser till att dagordningen följs och att beslutet fattas i enlighet med ledamöternas vilja. Ordförande fördelar ordet och för talarlista.

Nämnd

En nämnd har ansvar för det tilldelade verksamhetsområdet och ska se till att de mål och riktlinjer fullmäktige beslutat om följs. Varje nämnd är en myndighet.

Ordningsfråga

Kan också kallas formalia och är det som rör ordningen av sammanträdet och inte rör sakfrågorna.

Presidium

Presidium är ett samlingsord för ordförande och viceordförande, ibland också sekreterare. Normalt sett är det presidiet som planerar inför sammanträden.

Propositionsordning

Vilken ordning ordförande lägger fram förslag till beslut.

Protokollsanteckning

En ledamot som har en avvikande mening eller vill förklara något har möjlighet att göra en protokollsanteckning, som skrivs i den aktuella paragrafen. Ytterst är det ordförande som är ansvarig för protokollet och därigenom avgör om protokollsanteckning ska biläggas.

Registrator

Registrator sköter uppgifter som postregistrering och diarieföring. Är ett administrativt stöd för handläggare och besitter kunskaper inom offentlighet- och sekretesslagstiftning.

Reservation

Reservera sig kan den ledamot som inte stödjer ett beslut göra. Den som reserverar sig bör göra det i direkt anslutning till beslutet, men senast innan sammanträdets slut. Om ledamoten vill motivera reservationen kan en skriftlig reservation lämnas in.

Remiss

Remiss är en anhållan om ett yttrande innan beslut fattas.

Replik

Replik är ett kort inlägg på en föregående talares inlägg för att göra ett påpekande eller svara. Replik går före turordningen i talarlistan.

Sakfråga

Är de frågor som rör själva verksamheten och inte själva ordningen under sammanträdet.

Streck i debatten

Kan vädjas om ett ärende drar ut på tiden och talare går ifrån ämnet. Ordförande har ej rätt att inskränka på yttrandefriheten men kan vädja om att talare ska korta ner sina anföranden.

Talarlista

En talarlista är något som ordförande eller viceordförande för under ett möte. Detta för att hålla reda på turordningen på de som vill yttra sig. Om en ledamot begär en replik går denne före i talarlistan.

Upprättat handling

Tidpunkten för när en handling anses som upprättat beror på sammanhang och syfte. Ett protokoll anses som upprättat när det är justerat. En handling som inte hör till ett ärende anses som upprättat senast när den är slutbehandlad.

Yrkande

Ett förslag från en ledamot som läggs fram på ett sammanträde. Oftast muntligt men bör vara skriftligt om det är långt.

Ålderspresident

Ålderspresident är den som varit ledamot i nämnden/organet längst tid.

Återremiss

När en styrelse eller annat beslutande organ inte känner sig redo att fatta beslut kan det besluta att återremittera ärendet för vidare behandling.

Varje nämnd har delegationsbestämmelser som nämnden själv har fastställt. Där anges vilka funktioner i förvaltningen och/eller ledamöter i nämnden som har rätt att fatta beslut i nämndens ställe i olika ärenden. Dessa beslut anmäls under en ärendepunkt på närmast efterföljande nämndsammanträde (kommunallagen 6:37, 6:40).

Om du vill sluta ditt politiska uppdrag meddelar du detta i vår e-tjänst. Där får du uppge vilka uppdrag du avsäger dig ifrån. Du behöver också meddela din gruppledare om att du avser att sluta.

Din avsägelse behandlas på nästkommande sammanträde i Kommun­fullmäktige. Om avsägelsen gäller uppdrag i Kommunfullmäktige skickas beslutet till Länsstyrelsen som gör en ny röstsammanräkning och meddelar kommunen vem som träder in i ditt ställe. För övriga uppdrag är det Kommunfullmäktige som utser nya ledamöter/ersättare.

Kontakt

Madeleine Svedin, nämndsekreterare

Telefon 0612-801 81

Henrik Ericson, avdelningschef kommunadministration

Telefon 0612-802 03

registrator@kramfors.se

Uppdaterad:

Innehåll på sidan