29 november 2017

Att ta betalt för sin kreativitet

I måndagskvällens snöyra tog sig ett femtontal konstnärer, konsthantverkare och hantverkare till Vännersta för att reflektera kring värdet på sina skapelser. Linda Kowalski Nordfors från Kultur och Näringsliv ledde samtalen.

Rubriken för seminariet var "The Art of Selling Your Heart". För många inom de kulturella och kreativa näringarna är prissättning och säljprocesser svåra frågor. Men Linda Kowalski Nordfors lotsade deltagarna genom sitt sätt att resonera kring försäljning, och väckte många nya tankar hos deltagarna.

- Genom att jobba med säljprocessen och prissättning möjliggör vi för oss själva att göra det vi faktiskt vill göra, menade Linda.

Med pedagogiska exempel från sitt eget företagande och publikens, visade Linda vikten av ett utifrånperspektiv. Vad får egentligen kunden, som köper produkten? Det är nämligen mer än den fysiska tavlan, möbeln eller smycket.

Seminariet arrangerades efter önskemål från företagare som känt ett behov av att diskutera all den tid själva företagandet tar, när de egentligen vill ägna tiden åt att skapa. Lindas metod föreslog ett annat sätt att se på saken, som tycktes passa flera av besökarna.

Arbetsförmedlingen Kultur och Media, kommunens kulturenhet och Bizmaker minglade med deltagarna. Lars Holmberg, projektledare för Besöksnäring i Höga Kusten - en resa i tid och rum, fanns på plats för att synliggöra möjligheten till besöksnäringssatsningar.

Näringsliv & arbete

Uppdaterad: Sidansvarig: Karin Högström

Frågor kring nyheten?

Karin Högström
Kulturutvecklare
0612-800 81
karin.hogstrom@kramfors.se

Lars Holmberg
Projektledare
0612-805 25
lars.holmberg@kramfors.se