11 juli 2018

Livsmedel, folköl och tobak – sök tillstånd via e-tjänster

Att starta och driva restaurang kräver ett flertal tillstånd. Den som är företagare behöver ha koll och kunskap. Därför lanserar vi nu tre e-tjänster inom det nationella programmet Serverat som gör det lätt att göra rätt.

Den som söker kan på ett enkelt sätt få kunskap om vad som krävs och ansöka genom att svara på frågor, steg-för-steg, i e-tjänsten.

– Det förenklar för alla och gör att vi får in ett samlat och komplett underlag från början, säger Siv Sundström, chef vid Miljö- och byggförvaltningen.

Anmäla och registrera

Företagare kan anmäla försäljning av tobak, försäljning och servering av folköl samt anmäla och registrera livsmeddelsverksamhet via de tre e-tjänsterna som lanserats.

– Vi lanserar ytterligare en e-tjänst till hösten. Då blir det möjligt att ansöka om servering av alkoholdrycker via ännu en e-tjänst som lanserats inom programmet Serverat, säger Siv.

Lätt att göra rätt

Ligger du i startgroparna men ännu inte tagit steget att bli företagare inom livsmedelsbranschen, så finns verksamt.se. Där finns bra vägledning genom checklistan som hjälper dig att hitta rätt inför starten. Flertalet e-tjänster för att söka tillstånd är också kopplade till checklistan så att det ska vara lätt att göra rätt.

I checklistan kan företagare som vill starta restaurang svara på frågor och få en checklista med en överblick på vilka tillstånd som behöver sökas. Checklistan leder också företagaren vidare till e-tjänster i kommuner och myndigheter.

 

 

Serverat – enklare företagande med digitala tjänster

E-tjänsterna har tagits fram inom programmet Serverat som drivs av Sveriges kommuner och landsting (SKL), Bolagsverket och Tillväxtverket. De är baserade på nationellt standardiserade tillstånd samtidig som de är lokalt anpassade. 

– Digitaliseringen är ett medvetet val och ett systematiskt arbete där samarbetet är en framgångsfaktor. Vi driver verksamhetsutveckling som blir till nytta för alla, avslutar Katarina Lundholm, webbutvecklare och e-koordinator vid Kramfors kommun.

E-tjänster för invånare och företagare

Kramfors kommuns e-tjänster är framtagna inom projektet eSamverkan där vi tillsammans med kommunerna i länet samt Hudiksvalls samt Nordanstigs kommun kontinuerligt arbetar med att skapa fler e-tjänster.

Idag finns totalt 85 e-tjänster för invånare och företagare i Kramfors.

Serverat-tjänsterna finns på

Livsmedelsverksamhet – anmäl och registrera Länk till annan webbplats.

Försäljning och servering av folköl – anmälan Länk till annan webbplats.

Försäljning av tobak – anmälan Länk till annan webbplats.

Checklista för dig som ska starta företag

Checklista på verksamt.se Länk till annan webbplats.

 

Läs mer

Starta och driva företag

Enklare företagande med digitala tjänster och Serverat Länk till annan webbplats., SKLs webbplats

Näringsliv & arbete

Uppdaterad: Sidansvarig: Ann-Christine Borja

Frågor kring nyheten?

Siv Sundström, chef
Miljö- och byggförvaltningen
0612-803 70
siv.sundstrom@kramfors.se

Katarina Lundholm Webbutvecklare och e-koordinator
katarina.lundholm@
kramfors.se