10 oktober 2018
Näringsliv & arbete

Fullt hus på lunchsoffan

En landshövding, en bilförsäljare och en mediaproducent. Det breda utbudet lockade en fullsatt salong på hotell Kramm vid dagens lunchsoffa. "Alla" ville lyssna till Berit Högman, Fredrik Sundström och Sandra Molitor Sjöberg.

Lunchsoffan är ett koncept som kommunens näringslivsenhet tillsammans med Företagarna Kramfors bjuder in till. Man samlas till en trevlig lunch och får samtidigt lyssna till tre intressanta och högaktuella personer.

Berit Högman

Först ut att ta plats i soffan bredvid moderator Markus Molin var Västernorrlands första kvinnliga landshövding. När Berit Högman trädde in på sin nya arbetsplats på länsstyrelsen var hon den första kvinnan som anträdde posten sedan 1634.

– Det känns väldigt roligt och jag är glad över uppdraget jag fick från Stefan Löfvén.

Berit Högman är dock ingen nybörjare vare sig i politiken eller i de byråkratiska korridorerna. Hon har suttit i riksdagen sedan 2002 (dock inte nu) och jobbat med frågor som jämställdhet, näringsliv och kultur. Hon har även varit vice gruppledare i Socialdemokraterna.

– Som landshövding har jag ett dubbelt uppdrag. Dels ska jag jobba på uppdrag av regeringen med till exempel miljö, klimat och jämställdhet, dels är mitt fokus att fånga upp frågor här i länet och driva vidare.

Fredrik Sundström

Sundströms bil och deras försäljning av Kia kräver ingen egentlig presentation i Kramfors. Företaget, som grundades 1971 av Fredriks far Arnold, är en omvittnat omtyckt och framgångsrik rörelse.

– Men så gör vi också allt för att skapa kundnöjdhet. Jag brukar säga till min personal att ett hej och ett leende räcker långt, men vi gör naturligtvis mycket mer än så för att kunderna ska komma tillbaka.

I dagarna är det bråda tider för Fredrik Sundström och hans personal. De har växt ur sina lokaler mitt i stan och kommer att flytta till före detta Kvantum i Fiskja i mars.

– En dag i vintras fick jag själv inte plats på parkeringen utan måste ställa mig vid församlingsgården, så visst är det dags, skrattar Sundström.
– Och det blir kanon! Vi får framöver 2600 kvadratmeter som håller på att förvandlas till en snygg bilhall och modern verkstad.

Sandra Molitor Sjöberg

När mediabyrån ADC Media bildades 1991 var Sandra Molitor Sjöberg bara fyra år. Hon är dock delägare i firman sedan några år, som även ägs av Magnus Lidblom. De mest kända produkterna i vårt område är Kramforsbladet och Sollefteåbladet. Förutom Sandra och Magnus arbetar sex personer i företaget.
– Men vi skulle behöva anställa en person till, kanske två.

Kreativa lösningar för kommunikation är något av ADC Medias specialitet och det finns inte många utmaningar som de inte ger sig i kast med. Särskild förkärlek har de, enligt Sandra Molitor Sjöberg, för pappersprodukter.

– Vi tror på räckviddsmedia. Och är också övertygade om att människor tycker att det är skönt att ta till sig nyheter och andra budskap på papper som motvikt mot allt digitalt vi möts av.

Förutom att kommunicera olika budskap äger företaget en tryckpress där de själva kan printa mindre upplagor. För större volymer samarbetar de gärna med Sollefteåtryckeriet Alinea.
– Vi kör lokal produktion på i princip allt vi gör.

Uppdaterad: 2018-10-11 Sidansvarig: Ann-Cathrin Granbäck

Frågor kring nyheten?

Janne Mellander
Näringslivsutvecklare
0612-801 06
janne.mellander@kramfors.se

Marcus Grönlund Näringslivsutvecklare
0612-805 04
marcus.gronlund@
kramfors.se

Cookies

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse på hemsidan. Genom att fortsätta godkänner du vår
användning av cookies.