Så ökar Kramforsskolan trivseln och närvaron
Trivsel, trygghet och studiero – tre faktorer som lägger grunden till lust att lära och närvaro i skolan. Kramforsskolan har under en längre tid arbetat strukturerat med dessa frågor och nu ser man tydliga resultat.
– Den genomsnittliga närvaron var tidigare 85 procent, men har ökat till 91 procent. Det tar vi som ett bra betyg på de satsningar som gjorts och görs, säger rektor Nicklas Månspers.
Socialpedagog – en extra vuxen
En stor fördel som Kramforsskolan har är socialpedagogen Andreas Eriksson. Han började sitt uppdrag inom ramen för projektet Framtid Kramfors, men har nu en fast anställning. Ända sedan starten var frågan om elevernas närvaro prio 1.
Han blir en extra vuxen på skolan som inte jobbar specifikt med undervisning utan kan hjälpa mentorerna att kartlägga elever som är borta mycket. Observera dagar, lektioner, helt enkelt identifiera vad frånvaron kan bero på.
– Vid behov utförs omtankesamtal med eleven och dess vårdnadshavare. Vi vill ju ge bästa möjliga förutsättningar, säger Andreas Eriksson.
Separata raster och uppehållsrum
Kramforsskolan har cirka 270 elever i årskurserna 4-6. Varje årskurs är indelad i fyra klasser, så totalt finns 12 klasser på skolan. Det kan vara ganska stor skillnad på ett barn som är tio år och ett som snart fyller tretton.
– Vi har därför börjat med separata raster för fyrorna, vilket skapar lugn och trygghet för dem, säger biträdande rektor Linda Dahlqvist.
– En annan åtgärd är att vi skapat ett uppehållsrum för sexorna. Mycket populärt med innerast!
Roliga saker att göra skolgården
Skolgårdens utformning är en viktig sak, något som klassläraren Jonas Berglund intygar.
– Vår skolgård är fantastisk med möjlighet till en mängd olika aktiviteter. Vi har dessutom ett stort förråd med skridskor, hjälmar och annat som man kan få låna.
Viktigt med tät kontakt lärare-elev-vårdnadshavare
Även inom det pedagogiska upplägget har man gjort förändringar. Under en tid använde sig skolan av systemet med ämneslärare som ambulerade mellan eleverna. Nu har man återgått till ökat klasslärarskap.
– Det är en klar fördel för mentorerna att träffa sina elever ofta, både när det gäller kontakten med dem och deras vårdnadshavare, säger Nicklas Månspers.
Arbetet fortsätter
De tecken man ser på positiv utveckling sporrar så klart till fortsatt arbete. Undervisningen och kunskapsförmedlingen fortsätter vara viktigast, men utan lugn, harmoni och glädje kommer man ingenvart.
Det projekt inom Erasmus+ man har visar på den utvecklingsvilja och det lilla extra som finns. Nyligen hade Kramforsskolan besök av elever och lärare från sin samarbetsskola i Barcelona. Kramfors har också besökt Barcelona.
– Det ger ju ett mervärde de luxe. Värdeskapande lärande, inkluderande kontakter, nya sätt att undervisa och, sist men inte minst, vi ser att Kramforsskolans arbete imponerar på våra spanska vänner, säger Jonas Berglund.
Uppdaterad: Sidansvarig: Ann-Cathrin Granbäck
Frågor kring nyheten?
Nicklas Månspers
Rektor Kramforsskolan
0612-804 32
nicklas.manspers@kramfors.se
Linda Dahlqvist
Biträdande rektor Kramforsskolan
0612-800 77
linda.dahlqvist@kramfors.se