Ådalsskolan förbereder inför en kurs om internationell samverkan
Internationalisering och internationella relationer. Begrepp som används ofta, men som få kanske riktigt greppar. Ådalsskolan är dock på väg att göra verkstad av det hela genom att förbereda för en kurs i ämnet. Förberedelserna tog rektor Catharina Karlsson och ett antal lärare ända till Indien.
– Skolan ska bidra till att ge eleverna förmåga att förstå globala perspektiv och andra människors möjligheter. Genom den nya kursen vill vi stimulera till nyfikenhet, ge kunskap och på så vis främja det livslånga lärandet, säger Catharina Karlsson.
Tillsammans med Peter Jonsson, lärare i historia och samhällskunskap, Linda Österlund, svenska och religion och Maria Rios, som undervisar i spanska, har Catharina under en tid umgåtts med tanken på en kurs där ett internationellt utbyte ingår. Peter hade kontakter med en skola i norra Indien och kunde på så vis sätta ihop studieresa.
– Vi ansökte om medel hos Universitets- och Högskolerådet, UHR, så resan har inte kostat kommunen något, säger Catharina Karlsson.
Norra Indien vid Himalayas fot
Den 10 april styrdes kosan mot TCV-Suja school, som ligger i området Himachal Pradesh vid foten av Himalaya. TCV står för Tibetan Children's Village. Kramforslärarna bodde i byn Bir, som är granne med Suja. I närheten ligger också Dharamsala där den tibetanska exilregeringen finns och där Dalai Lama bor.
TCV-skolorna öppnades med målet att ge tibetanska barn som flytt från Tibet en utbildning. Tibetanerna i Indien är inte indiska medborgare utan medborgare i ett land som inte finns – Tibet.
– Förhållandena skiljer sig åt på väldigt många sätt om man jämför med vår svenska skola. En majoritet av eleverna bor på skolans internat då många har väldigt långt till skolan, berättar Peter Jonsson.
Stora kontraster
Under de tio dagar som resan varade hann Kramforsgänget även besöka ett antal andra skolor, till exempel en privatskola för övre medelklass. Två minuter från den såg man dock slum och outgrundlig fattigdom – en kontrast som berörde.
– Glädjande nog kan man ändå se spår av att det går bättre för landet, att Indien utvecklas, säger Linda Österlund.
Förutom skolor granskades praktiska saker som boenden, transporter och möjliga studiebesök att göra om den planerade gymnasiekursen blir av. I Delhi bodde de på the World´s Buddhist Centre; ett boende för pilgrimer.
– Tänk att bo där med elever i framtiden. Det var helt magiskt att äta frukost med munkarna och sedan meditera, säger Maria Rios.
Möte med Dalai Lama
En riktig höjdpunkt på resan var möjligheten att möta Dalai Lama. Rektorn vid en av de besökta skolorna ordnade en ”audiens” med den store ledaren.
– Vi stod i kö länge, men fick till sist träffa honom och ta ett foto.
Fortsatt arbete hemma
Väl hemma har arbetsgruppen jobbat vidare på den tänkta kursen. Planen är att den ska omfatta 100 poäng och ligga inom ramen för elevens individuella val. Först och främst är den planerad för årskurs 3 med tanken att man kan förlägga sitt examensarbete inom ämnet.
– Inget är dock bestämt än, utan vi är fortfarande på förstudiestadiet där resan var en viktig del, avslutar Catharina Karlsson.
Uppdaterad: Sidansvarig: Ann-Cathrin Granbäck
Frågor kring nyheten?
Catharina Karlsson
Rektor Ådalsskolan
0612-69 21 40
catharina.karlsson@kramfors.se