Simulerat el- och vattenavbrott på Ullångerskolan – en del av Beredskapsveckan 2024
Under tisdagsmorgonen fick eleverna på Ullångerskolan en överraskning när de kl. 09.00 informerades om att skolan drabbats av ett el- och vattenavbrott. Den här gången var det dock inte skarpt läge.
Avdelningen för säkerhet och beredskap har tillsammans med bildningsförvaltningen, kostenheten och VA-verksamheten samverkat för att genomföra en praktisk krisövning för att öka kunskapen om krisberedskap och ge eleverna och personal värdefulla insikter i hur man hanterar krissituationer.
– Vi ställer inte in utan vi ställer om! Våra samhällsviktiga verksamheter måste kunna upprätthållas på en acceptabel nivå oavsett samhällsstörning, annars får det långtgående konsekvenser på samhällets funktionalitet i stort, säger Anton Gustafsson, säkerhets- och beredskapssamordnare.
– Skulle vi stänga skolan vid en störning skulle det innebära att barnens föräldrar behöver gå hem från sina jobb och det kan få stor påverkan på andra verksamheter såsom sjukvård och äldreomsorg eller så är det kanske dem som arbetar med att hantera störningen.
Elevernas första reaktion var blandad, och många uttryckte omedelbart sin törst och behov av att använda toaletten. Vid kl. 10 anlände en vattentankbil som fyllde upp en nödvattentank. Eleverna deltog sedan aktivt genom att hämta vatten i hinkar och fördela det runt om i skolan.
– Det har gått bra. Det kom en vattenvagn efter en stund så då kunde vi spola i toaletterna och få vatten att dricka om någon var törstig”, säger Mira, årskurs 5.
– Det är viktigt att vi lär oss att hantera oförutsedda situationer och att arbeta tillsammans för att lösa problem”, säger Simon Börjesson, lärare vid Ullångerskolan.
Under förmiddagen förberedde skolans kök tillsammans med några äldre elever lunchen som tillagades och åts utomhus. En stekhäll, driven av gasol, användes för att laga kebab i bröd som serverades med grönsaker och sås.
Beredskapsveckan är en återkommande nationell satsning för att stärka samhällets motståndskraft och öka kunskapen om hur man hanterar kriser.
– Vikten av att vara förberedd och vad vi skulle behöva göra hemma och i skolan för att säkerställa att vi klarar oss i en eventuell nödsituation är centralt, påpekar Simon Börjesson.
– Deltagandet i övningen kommer att minska stressen hos flertalet av eleverna om en nödsituation skulle uppstå.
Som en del av reflektionerna efter övningen säger Börjesson:
– Det har gått mycket bra. Inga konstigheter eller något som varit svårt. Men om situationen skulle förlängas skulle det säkert kunna uppstå problem, något vi behöver vara medvetna om. Eleverna fick också insikter om att det man gjort fysiskt kommer man bäst ihåg, vilket förbereder dem för framtida kriser.
– Vi kanske skulle behöva en nödradio i varje klassrum och hemma, föreslår Alma, årskurs 4
Hon tillägger även att några lampor som drivs av batteri eller en nödlampa skulle vara bra att ha.
Sammanfattningsvis är dagen ett exempel på hur Kramfors kommun arbetar för att förbereda både unga och äldre på möjliga framtida störningar i vardagen.
Uppdaterad: