Lisa har långt centrefärgat hår. Hon sitter framför en datorskärm. Hon har en beige kortärmad blus.

Elevhälsochef Lisa Karlsson är spindel i nätet för den utveckling som görs ute på skolor och förskolor för att barn och ungdomar ska få sådant stöd och arbetsmiljö de har rätt till.

17 oktober 2024

Bättre stöd till barn och elever med NPF - nu säkrar vi våra skolor och förskolor

– Alla barn och elever är olika, och alla har rätt att få det stöd de behöver. Det står tydligt angivet i skollagen och är därmed något vi måste leva upp till, säger Lisa Karlsson.

Vad är NPF?

NPF, som står för neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, är ett samlingsnamn för olika tillstånd som påverkar hur hjärnan och nervsystemet fungerar och hanterar information. I begreppet ryms diagnoser som ADHD, ADD och autism. Enligt hjarnfonden.se har ungefär 10 procent av alla elever i skolan någon form av neuropsykiatrisk funktionsnedsättning.

– Att NPF-säkra förskolor och skolor innebär att skapa en tillgänglig och trygg skola med en välfungerande samverkan mellan vårdnadshavare, skola/förskola, andra kommunala verksamheter samt hälso- och sjukvård, berättar Lisa Karlsson.

– Alltså en verklighet som alla mår bra av!

En ljushårig flicka i rosa klänning sitter baklänges på en stol. Hon lutar ena kinden mot ryggstödet.

En utveckling som verksamheterna driver själva

Enligt Lisa Karlsson finns det en stor okunnighet om vad NPF är. Det fortbildningspaket som hon och arbetsgruppen satt ihop innehåller därför en hel del fakta och kunskap, men innebär också att pedagogerna ska arbeta praktiskt för att göra förändringar på ”hemmaplan”.

I mitten av september träffades kommunens rektorer till en första träff i teatercaféet på Kramfors folkets park. Därefter ska man arbeta sig igenom ett studiepaket som omfattar fyra träffar med texter, korta videofilmer och diskussionsfrågor.

– Tanken är att alla ska ha samma grund att stå på.

Utbildningsdag även för vårdnadshavare

Måndag 28 oktober anordnas en gemensam utbildningsdag på Kramfors Folkets Park. Under förmiddagen har våra medarbetare chansen att få verktyg av skolpsykologerna Arvid Edberg och Lena Svedjehed från Umeå. På kvällen har allmänheten chans att låta sig inspireras.

– Pedagogernas eftermiddag kommer då att omfatta arbete med att göra checklistor och se hur man kan applicera de nya kunskaperna i det egna arbetet, säger Lisa Karlsson.

En lärare hjälper två elever, en tjej och en kille, med ett mattetal. De sitter i en bänk, tittar i matteboken och läraren pekar på talet.

Lättare att nå BUP

Förutom förändringar i den fysiska arbetsmiljön går arbetet med NPF-säkring ut på att förbättra rutiner och processer. Som exempel kan nämnas att man tagit fram en e-tjänst för behovsanpassad kost där den som har en NPF-diagnos inte behöver styrka sin ansökan med ett läkarintyg.

– Vi har också arbetat fram en NPF-remissmall. Det är allmänt känt att det brukar ta flera år för att få komma till BUP (barn- och ungdomspsykiatrin) för en utredning. Med den nya mallen kan man få tid cirka två månader efter remiss skickats.

Långsiktigt arbete

Lisa Karlsson avslutar med att berätta att satsningen, som har sin bas i Arena Barn och Unga, inte är tänkt som ett tomtebloss, utan verkligen något som ska leva länge och genomsyra verksamheterna.

– Ett av målen är att vi ska skapa ett studiepaket som delas ut till alla nya pedagoger och NPF ska finnas med i förskolornas och skolornas årshjul. Ökad kunskap ska ge andra förhållningssätt, vilket är en förutsättning för positiv förändring på allvar.

Kontakt

Lisa Karlsson
Elevhälsochef
0612-804 46
lisa.karlsson@kramfors.se

Uppdaterad: