07 november 2024

Nu fungerar vägningen av ditt sopkärl

De tekniska problem som tidigare påverkat vägningen har nu åtgärdats, och efter flera tester är vi trygga med att systemet fungerar som det ska. Från den 1 november har korrekt viktavgift registrerats och finns med på kommande fakturor.

Varför har det varit problem med vägningen?

Problemet berodde på en teknisk felaktighet i den mekanism som lyfter sopkärlet för vägning. Genom att justera hastigheten på lyftarmen och låta den röra sig långsammare kunde vi säkerställa korrekta mätvärden.

Vår leverantör har justerat alla sopbilar och genomfört tester både på verkstad och i fält. Allt fungerar nu som det ska.

Från och med november kommer fakturan inkludera viktbaserade avgifter för ditt avfall.

Korrigering av tidigare viktavgifter

Vi arbetar just nu med att rätta till eventuella fel från tidigare vägningar. Justering av tidigare fakturor kommer att ske för alla hushåll samtidigt, men vi kan ännu inte säga när det blir klart.

Uppdaterad: