Kramfors logotyp
22 oktober 2024

Risk för allvarlig vårdskada anmäls
enligt lex Maria

Kramfors kommuns hälso- och sjukvård har sedan början av 2024 anställt sjuksköterskestudenter som hälso- och sjukvårdsassistenter. Vid ett tillfälle utförde en av dessa assistenter arbetsuppgifter som enbart legitimerade sjuksköterskor har behörighet att utföra. Efter en utredning väljer nu kommunen att anmäla incidenten till Inspektionen för vård och omsorg, IVO.

– Arbetsuppgifterna bedöms vara korrekt utförda och ingen patient har tagit skada. Trots det anmäler vi det hela, eftersom det faktiskt fanns risk för en allvarlig vårdskada, säger Kajsa Eldeklint, medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS).

Kommunens utredning visar att bakomliggande orsaker inkluderar brister i rutiner och arbetsmetoder, otillräcklig riskanalys vid införandet av nya arbetssätt samt otydlighet i de etablerade riktlinjerna.

Vilka åtgärder har gjorts?

För att förebygga liknande händelser genomför kommunen flera åtgärder. Dessa inkluderar att:

  • förtydliga rutiner och arbetsmetoder
  • säkerställa att all personal är fullt informerad om dessa
  • utvärdera det nya arbetssättet med fokus på patientsäkerhet

– Dessutom kommer framtida förändringar föregås av noggranna analyser för att ytterligare säkerställa patientsäkerheten, säger Camilla Johansson, verksamhetschef för hälso- och sjukvården Kramfors kommun.

Vad händer nu?

Inspektionen för vård och omsorg går igenom vår anmälan och bedömer om de åtgärder vi gjort eller planerar räcker eller om ytterligare justeringar behöver göras.

Kontakt

Kajsa Eldeklint
Medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS)
0612-81 09 32
kajsa.eldeklint@kramfors.se

Camilla Johansson
Verksamhetschef för hälso- och sjukvården
0612-81 09 35
camilla.johansson@kramfors.se

Uppdaterad:

Cookies

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse på hemsidan. Genom att fortsätta godkänner du vår
användning av cookies.