Kramfors logotyp
Placeholder
01 juni 2026

Gula Bänken i Kramfors ─ en symbol för samtal och medmänsklighet

Fredagen den 5 juni kl 16.00 är det invigning för Gula Bänken i Kramfors. Invigningen inträffar på dagen mot ensamhet och markerar ett viktigt steg i kommunens arbete för psykisk hälsa och självmordsprevention.

Den Gula Bänken är ett internationellt initiativ som symboliserar medmänsklighet, samtal med varandra och psykisk hälsa. Initiativet kommer ursprungligen från Zimbabwe, där uttrycket ”yellow for hello” används för att uppmuntra människor till att stanna upp, uppmärksamma varandra och fråga hur någon faktiskt mår.

─ Jag hoppas att Gula Bänken kan bli en naturlig mötesplats där välvilja och omtanke både kan ges och tas emot av alla som tillhör vår kommun. Tillsammans gör vi Kramfors ännu vänligare, säger Josefine Nordén, samordnare för suicidprevention och psykisk hälsa på i Kramfors och Sollefteå.

Invigningen är kopplad till strategin ”Det handlar om livet” som ingår i folkhälsomyndighetens nationella arbete att stärka det förebyggande arbetet kring psykisk hälsa och minska suicid.

Arrangörerna hoppas att många vill delta vid invigningen och bidra till att stärka gemenskapen i kommunen. Det kommer även finnas möjlighet att träffa Josefine Nordén på plats för samtal om psykisk ohälsa.

Allmänheten uppmanas att ta en paus i vardagen och bidra till ett viktigt samtal. Kanske börjar det med ett enkelt hej.

Media kommer att närvara under invigningen.

Läs gärna mer om Gula Bänken och initiativet Det handlar om livet här:

Det handlar om livet Länk till annan webbplats.

Gula Bänken Länk till annan webbplats.

Varmt välkommen!

Fakta: Invigning av Gula Bänken

Plats: Torget, Kramfors

Datum: fredag 5 juni

Tid: 16.00

Uppdaterad:

Cookies

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse på hemsidan. Genom att fortsätta godkänner du vår
användning av cookies.