För att utveckla utbudet i Höga Kusten samt utvecklas till en stark året runt-destination behöver området, likt till exempel Åre och andra destinationer, utveckla vinterturismen och förlänga sommarsäsongen till att omfatta även vår och höst.
Med sitt fördelaktiga läge och utbud har Skuleberget möjlighet att bli en stark motor för Höga Kustens besöksnäring och en destination i destinationen. Med en ny infrastruktur och inspirerande marknadsföring av området kan Skuleberget bli en friluftsdestination med möten, aktiviteter och boende året runt.
Om projektet
- Omfattar cirka 38 miljoner kronor. Finansieras av Kramfors kommun med 10 miljoner kronor, Docksta BTK 2 miljoner kronor, egen tid Höga Kusten Turism och Höga Kusten Destinationsutveckling. Övrig finansiering kommer från från Region Västernorrland och EU:s strukturfonder.
- I projektet ingår byggnation av infrastruktur som stolslift, downhillbana, ställplatser samt paketering och marknadsföring av Skuleberget som destination med alla aktörer i området.
- Pågår 1 jan 2020-31 mars 2022
- Kommunen blir ägare av anläggningen. Drift ska upphandlas. Aktör sökes som vill skapa Sveriges bästa friluftsdestination året runt och bli motor för övrig besöksnäring.
- Projektet ska skapa 20 nya jobb och kringomsättning på 20 miljoner kronor.
Detta ska göras
Projektets aktiviteter är uppdelade i tre kategorier:
- Infrastruktur och tillgänglighet
- Ökat utbud
- Skulebergets framtid.
Projektet ska innehålla rivning av befintlig lift och byggnation av ny infrastruktur. Fortsättningsvis ska en downhillbana för mountainbike och serviceanläggning inklusive parkering planeras och färdigställas. Arrendator för anläggningsdrift upphandlas under projekttiden.
En fortsatt utvecklingsplan för området med ansvariga aktörer och finansiering ska tas fram för att möjliggöra kompletterande satsningar i området. Nya produkter paketeras och marknadsförs mot relevanta målgrupper och marknader.
Läs mer om projektet under Kramfors utvecklar, Skuleberget