• |
  • Lättläst
  • | Anpassa
  • | Other languages

Konsumentvägledning

Behöver du råd inför ett köp eller vill du veta vad som gäller om du redan köpt en vara? Hos Konsument Kramfors kan du få råd och stöd.

Du kan få hjälp med:

  • Förköpsråd - information före köp av varor och tjänster
  • Reklamationer - råd efter köp av varor och tjänster som inte motsvarar vad som utlovats
  • Konsumenträtt - information om de lagar du som konsument kan åberopa

Viktigt att tänka på när du handlar:

Kassakvitto

Spara kassakvittot ifall du behöver byta eller reklamera något du köpt.

Öppet köp

Begär att få varan på öppet köp om du är osäker på ditt köp. Se till att expediten antecknar öppet köp på kvittot.

Bytesrätt 

Fråga i affären om du får byta varan. Du har ingen laglig rätt att byta eller lämna tillbaka en vara som du köpt, om det inte är något fel på den

Ångerrätt

Vid hemförsäljning i någon form har du rätt att ångra dig om du gör det inom 14 dagar. Det gäller om du tecknar ett avtal med en försäljare som kommer hem till dig eller om du köper något på Internet, via telefon eller postorder.

Konsumentverket och Hallå konsument – råd och vägledning 

På Konsumentverkets webbplats kan du läsa om aktuella konsumentproblem och även få råd och vägledning. Hallå konsument är en av Konsumentverkets övriga webbplatser som ger råd. Webbplatsen handlar om pengar, shopping och att handla smart.

Länkarna till Konsumentverket och Hallå konsument finner du under relaterade länkar på denna sida. 

Uppdaterad: 2018-08-30 Sidansvarig: Christina Brännmark

Kontakt

Konsument Kramfors
Tel: 0612-801 25

Besöksadress
Torggatan 2

Postadress
Kramfors kommun
872 80 Kramfors

kommun@kramfors.se

Fax
0612-106 70 

Cookies

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse på hemsidan. Genom att fortsätta godkänner du vår
användning av cookies.