• |
  • Lättläst
  • | Anpassa
  • | Other languages
13 november 2016
Stöd & omsorg

Toppbetyg för äldreomsorgen

98 procent av de äldre som bor på särskilt boende eller använder hemtjänst upplever att de bemöts bra av personalen. Majoriteten av alla brukare är nöjda med sin omsorg – och mycket av det beror på personalen.

Det visar Socialstyrelsens årliga utredning där brukare och i viss mån anhöriga får tycka till om kommunernas äldreomsorg.

Inga-Lena Arkeflod, verksamhetschef inom BAS-förvaltningens äldrevård och omsorg, har varit med om många utredningar och rapporter:
- Under mina 10 år som chef har vi aldrig fått så höga resultat som nu. Det är jätteroligt.

Resultat/särskilt boende
(Sundbrolund, Kvarnbacken, Viktoriagården, Nybo, Kaptenen)

  • Får bra bemötande av personalen – 98%
  • Känner sig trygg på sitt äldreboende – 93%
  • Känner förtroende för personalen – 93%
  • Har lätt att få kontakt med personalen vid behov – 91%
  • Personalen tar hänsyn till egna åsikter och önskemål – 88%

Full pott för Nybo
Ett särskilt boende som utmärker sig lite extra är Nybo i Nyland. Där svarar man:

  • Får bra bemötande av personalen – 100%
  • Känner sig trygg på sitt äldreboende – 100%
  • Känner förtroende för personalen –100%
  • Tycker maten smakar bra – 100%
  • Personalen tar hänsyn till egna åsikter och önskemål – 100%

Resultat för hemtjänsten

  • Får bra bemötande av personalen – 98%
  • Känner förtroende för personalen – 90%
  • Känner sig trygg hemma med hemtjänst – 87%
  • Är sammantaget nöjd med hemtjänsten – 87%
  • Personalen tar hänsyn till egna åsikter och önskemål – 85%

Stolt chef
- Vi är totalt 550 personer som jobbar inom äldreomsorgen och jag måste säga att jag är väldigt stolt över min personal, säger Inga-Lena Arkeflod.
- De är basen i omsorgen och utför varje dag stordåd med sin kompetens och empati.

Strävar efter ständig utveckling
Naturligtvis finns även saker att förbättra, som till exempel det faktum att många anger att de inte vet vart de ska vända sig med synpunkter och klagomål. Det upplevs också svårt att kunna påverka vilka tider man får hjälp.

- Vi jobbar ständigt med att utvecklas. Även om det är superkul att få bra omdömen nöjer vi oss inte med det utan kommer att försöka rätta till saker och ting så mycket det är möjligt.

Uppdaterad: 2017-09-28 Sidansvarig: Christina Brännmark

Frågor kring nyheten?

Inga-Lena Arkeflod
Verksamhetschef BAS
0612-801 77
ingalena.arkeflod@kramfors.se

Cookies

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse på hemsidan. Genom att fortsätta godkänner du vår
användning av cookies.