Carina Eriksson och David Wiklund hoppas att e-tjänsten ska vara till nytta för många.

09 mars 2021

Enklare att ansöka om ekonomiskt bistånd med ny e-tjänst

Att ansöka om ekonomiskt bistånd har länge varit en krånglig process, som nu förenklats. Den sedvanliga pappersblanketten har kompletterats med en e-tjänst, vilket möjliggör en snabb och säker handläggning.

– Kanalen mellan den sökande och handläggaren blir kortare på det här viset. Tiden som sparas kan då användas för att ge andra former av personligt stöd, säger Carina Eriksson, verksamhetschef för Individ- och familjeomsorg.

300 ansökningar på papper – stor administrativ börda
Varje månad skickar drygt 300 personer in ansökningar om ekonomiskt bistånd, eller försörjningsstöd som det tidigare kallades. Till ansökningsdokumentet tillfogas inkomstspecifikation, hyreskontrakt, underlag för sökt bistånd och en mängd andra dokument. Hittills har allt material skickats in per post.

– Tämligen ofta saknas uppgifter, vilket gör att våra socialsekreterare behöver kontakta den sökande, som i sin tur måste komplettera med de saknade dokumenten. Ibland flera gånger. Det här är tid som kan användas till mer konstruktiva saker, säger Carina Eriksson.

Digital teknik möjliggör positiv utveckling
Lösningen är e-tjänsten Ansökan om ekonomiskt bistånd (se länk längst ned). Välfärdsförvaltningens utvecklare inom teknik David Wiklund har varit med om att ta fram e-tjänsten.

– Digitaliseringen skapar förutsättningar för oss att arbeta annorlunda och den här e-tjänsten har efterfrågats flera gånger bland medborgarna.

En stor fördel med e-tjänsten är att de uppgifter som skickas in landar direkt i systemet utan att någon behöver sitta och skriva av blanketten. Egentligen kan man säga att vi använder en teknisk lösning som hjälper oss likt en administrativ kollega.

Socialsekreterarna Lisa Eriksson och Gabrielle Karlsson

Att få mer tid över till annan form av hjälp är något Lisa Eriksson och Gabrielle Karlsson ser fram emot.

Socialsekreterarna Lisa Eriksson och Gabrielle Karlsson ingår i arbetsgruppen som handlägger ekonomiskt bistånd.

– Vi träffar alla personligen den första gången de ansöker. Många skulle ha behov av mer direktkontakt, något som nu kan bli möjligt.

Grunduppdraget kommer närmre
En del av Socialtjänstens grundläggande uppdrag är att främja människors ekonomiska och sociala trygghet, vilket bidrar till mer jämlika livsvillkor. Genom en minskad administrativ börda ser Lisa Eriksson och Gabrielle Karlsson att de får större chans att leva upp till detta.

– Som exempel kan vi genom en fördjupad samverkan med Arbetsmarknadsenheten och Arbetsförmedlingen på ett bättre sätt hjälpa människor att komma i arbete, börja plugga eller på annat sätt utveckla sina liv.

Läs mer:
Här hittar du e-tjänsten Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Ekonomiskt bistånd


Stöd & omsorg

Uppdaterad: Sidansvarig: Ann-Cathrin Granbäck

Frågor kring nyheten?

Carina Eriksson
Verksamhetschef
Individ- och familjeomsorg
0612-802 08
carina.eriksson@kramfors.se

David Wiklund
Utvecklare teknik
Välfärdsförvaltningen
0612-803 60
david.wiklund@kramfors.se