Elever från Räddningsgymnasiet står på rad tillsammans med ungdomar från Indien. De får ta emot en gåva.

Klass Rägy20 får ta emot en gåva från en skola i Devrukh.

31 mars 2023

Rägy 20s studieresa till Indien gav många kunskaper och insikter

Även om man kan läsa sig till mycket, är det en helt annan sak att lära känna ett land genom att vara på plats. Det upptäckte Räddningsgymnasiets årskurs 3 under sin studieresa till Indien.

– Det var en helt fantastisk resa som gav många aha-upplevelser. Vi har det väldigt bra i Sverige och tror kanske att alla har det likadant. I Indien såg vi fattigdom och annat som kunde kännas jobbigt, men upplevde också en imponerande generositet och livsglädje hos befolkningen, säger Jonathan Häggblom, som tillsammans med sina 17 klasskompisar i avgångsklassen Rägy 20 styrde kosan mot Mumbai den 21 februari.

Långa avstånd och autografskrivande

Det blev starten på en tre veckor lång rundresa i stora delar av Indien. Förutom Mumbai besöktes Devrukh, Goa, Darjeeling, Bolpur och Kokata. Att Indien är ett gigantiskt land blev ungdomarna definitivt varse om under de långa restiderna mellan städerna. Resor som inte alltid gick på de bästa vägarna.

– Men varje gång vi kom fram blev vi oerhört välkomnade. De sjöng, dansade och spelade upp små skådespel, berättar Hedda Rudsten och fortsätter:
– Många hade inte sett vita människor förut så ibland fick några av oss skriva autografer, ungefär som kändisar.

Tre svenska elever pratar med några mindre barn som går en internatatskola i Bolpur.

Tilde Jönsson, Elis Ullmark, Hampus Larsson med elever från en internatskola i Bolpur.

Ingår i kursplanen

Det ingår i kursplanen att Räddningsgymnasiets elever gör en studieresa utomlands under det sista året. Som den FN-skola man är ligger fokus på kris och räddning. Under tre år har klassen jobbat hårt för att få ihop pengar till resan, en liten del kommer också från kommunen.

Väl hemkommen är uppdraget att föra vidare sina kunskaper till de yngre eleverna. Det gjordes i torsdag då klassen indelad i tre olika grupper föreläste för ettor och tvåor.

En av grupperna som berättade om resan. Alla har röda tröjor som symboliserar Räddningsgymnasiet på sig.

Först hade Rägy20 valt Kenya som resmål, men gjorde ett lappkast och ställde in siktet på Indien. Lärarna Heike Schindelmeiser, Annika Dahllund, Elin Gradin och Robert Granqvist var också med på resan.

– Det märktes tydligt att Indien inte kommit lika långt i sitt jämställdhetsarbete, för överallt vände man sig till och frågade efter Master Robert, säger Tilde Jönsson.

Fältstudier och iakttagelser

Att Sverige och Indien i mångt och mycket är varandras kontraster stod också klart ur en mängd andra aspekter. Det handlar till exempel om kultur och religion, väder och temperatur, mattraditioner, skillnaden mellan stad och land men också fattiga och rika.

– Under de tre veckorna gjorde vi fältstudier och tittade extra på till exempel vatten och sophantering. Vi drog slutsatsen att det är naturligvis skiljer sig åt mellan stad och land, men att det många gånger är renare på landet trots att de har sämre standard, säger John Thun.

Trixie Karlsson och Ingela Norén sitter vid ett matbord med ett indiskt barn.

Trixie Karlsson och Ingela Norén med ett av barnen från en av byarna vi besökte.

Under en så pass lång resa som tre veckor är det lätt att man gnager på varandra. Enligt eleverna var det dock inte några större friktioner i gruppen. Den undervisningsmetod som skolan har med problembaserat lärande (PBL) som bas har skapat ett gott klimat i gruppen och de känner varandra bra.

– Vi har fått vara med om en unik resa. Förutom nya kunskaper har vi dessutom definitivt växt som människor, avslutar Smilla Granström.

Rägy20 spelar fotboll med elever från en mindre byskola i Devrukh.

Rägy20 spelar fotboll med elever från en mindre byskola i Devrukh.

Barn & utbildning

Uppdaterad: Sidansvarig: Ann-Cathrin Granbäck

Frågor kring nyheten?

Elin Gradin
Lärare Räddningsgymnasiet
elin.gradin@kramfors.se