En rollup med budskapet att Räddningsgymnasiet är FN-skola och läraren Elin Gradin som inviger dagen. Talarstolen är smyckad med blå ballonger.

Läraren Elin Gradin berättar om FN-dagen innan årskurs 1 tar över scenen och redovisar sitt arbete.

24 oktober 2023

FN-dagen krönte veckolångt arbete om Israel-Palestina

Som FN-skola är det en självklarhet för Räddningsgymnasiet Sandö att uppmärksamma FN-dagen den 24 oktober. I år har dagen dock utvecklats till ett längre skolövergripande tema om konflikten mellan Israel och Palestina.

– Vårt arbetssätt bygger på att jobba ämnesöverskridande med aktuella ämnen för att kunna analysera saker ur flera infallsvinklar. De tre årskurserna har haft olika uppdrag under veckan, som de redovisar för sina skolkompisar, berättar Elin Gradin, lärare i samhällskunskap/historia och som utsågs till Årets FN-lärare 2021.

Eleverna nöjda med upplägget

Natasha Häggqvist och Anna Svedenkrans går årskurs 3 och har därmed tidigare varit med om två ”vanliga” FN-dagar.
– Men årets upplägg är faktiskt bättre. Vi började redan förra veckan på vårt arbete och känner att vi fått djupare kunskaper och en annan inblick i en konflikt som annars är svår att greppa, säger tjejerna.

Natasha Häggqvist och Anna Svedenkrans. Båda har vita tröjor på sig.

Natasha Häggqvist och Anna Svedenkrans.

Sistaårselevernas uppgift har varit att analysera den humanitära situationen för civila och vilka utmaningar den humanitära hjälpen står inför.

Årskurs 2 jobbar med fokus på orsaker till den rådande konflikten, som ju har sitt ursprung i åratal av krig i regionen.

Själva FN-dagen inleddes med en gemensam samling i Berwaldhallen på Sandö. Där fick eleverna information om att dagen varit nationell högtidsdag sedan 1970-talet. I år är det också 75 år sedan FN:s generalförsamling antog de mänskliga rättigheterna.

– Särskilt nu i dessa dystra tider är det viktigt att stå upp för mänskliga rättigheter. Vi är åtta miljarder människor i världen; en fjärdedel är unga människor som står i tur att påverka jordklotets framtid, säger Elin Gradin.

Eleverna står uppe på scenen bakom en talarstol. På väggen visas en Powerpointbild över artikel 12.

En grupp i årskurs 1 berättar redogör för sina analyser av hur det går att hålla de mänskliga rättigheterna.

Just mänskliga rättigheter och utmaningar med dessa i den rådande konflikten var fokus för årskurs 1. Under samlingen fick ettorna presentera samtliga 30 artiklar i deklarationen samt ge tolkningar på hur det går att upprätthålla dem i det aktuella kriget.

Eleverna har också haft möjlighet att jobba i ”kreativa rummet” där de skapat illustrationer på temat mänskliga rättigheter med mål att dessa tavlor ska smycka skolan.

Barn & utbildning

Uppdaterad: Sidansvarig: Ann-Cathrin Granbäck

Frågor kring nyheten?

Elin Gradin
Lärare
Räddningsgymnasiet Sandö
0612-69 20 86
elin.gradin@kramfors.se