Sophämtning

Att tänka på vid hämtning

På hämtningsdagen ska kärlet placeras på hämtplatsen med taggen mot sopbilen. Taggen utgörs av en liten plastknapp ca 3 cm i diameter som sitter på kärlets framsida. Kärlet ska stå maximalt 1,6 meter från körbanan och det ska vara minst 0,6 meter fritt område runt kärlet. På hämtningsdagen ska kärlet vara utställt mellan kl. 06.00 och 21.00. Fyll inte avfallskärlet mer än att locket går att stänga.
Detta gäller för alla typer av kärl.

Transportvägen ska vara minst 3,5 meter vid mötesfri väg och 5,5 meter vid mötande trafik. Fri höjd ska alltid vara minst 4,7 meter. För illustration på hur vägar, vändplatser och korsningar ska vara utformade de Illustration - Farbar väg i menyn för Relaterade dokument.

Vägningen av avfall sker vid tömning av både tvåfackskärl och kärl med endast ett fack.

Vikten beräknas på mellanskillnaden av kärlets vikt på väg upp och ner med sopbilens lyftarm. Ligger det sopor kvar i kärlet efter tömning så betalar du därför inte för det, du betalar endast för det innehåll som töms i bilen.

Vid tömning av tvåfackskärl så kommer kärlet att gå upp för tömning vid två tillfällen och du får därför två olika vikter. Det är alltid matavfallet som vägs först.

Vågens noggrannhet

Vågen på sopbilen har en noggrannhet på 1,0 kg och det innebär att det är acceptabelt inom felmarginalen att t.ex. 1,2 kg avfall kan registreras av sopbilen som antingen 0,2 kg eller 2,2 kg. Eftersom vi endast debiterar hela kilon betyder det att dessa 1,2 kg avfall kan synas på fakturan som antingen 0 eller 2 kg. Det kan även bli 1 kg på fakturan om en vikt exempelvis har registrerats som 0,8 kg eller 1,1 kg av sopbilen.

Om tvåfackskärlet är överfullt går locken inte att stänga. Lock som inte är stängda innebär ett problem vid tömning då den automatiska utrustningen inte kan hålla för locket då det andra facket töms. Vid ett sånt tillfälle kommer allt avfall att tömmas och debiteras som restavfall. Du kommer också att få en påminnelse via SMS om att sortera bättre till nästa gång.

Är ditt kärl överfullt även vid nästa hämtning kommer du att bli debiterad en felsorteringsavgift.

Anledningen till varför kärlen blir överfulla är ofta att avfallet inte källsorterats och att det felaktigt finns förpackningar i avfallet. Med bättre sortering klarar sig de allra flesta hushåll med endast ett tvåfackskärl för sina sopor. Läs mer på kramfors.se/matavfall. Öppnas i nytt fönster.

För att säkerställa att ditt kärl blir tömt bör vägen vara skottad och halkbekämpad på dagen för sophämtning.
Den lyftarm som tar upp kärlet kräver extra utrymme, finns det snömassor vid vägkanterna behöver entreprenören en skottad vägbredd av minst 4 meter för att kunna tömma ditt kärl.

Har du problem med att påsarna fryser fast i kärlet så kan detta avhjälpas genom att exempelvis använda tjockare påsar och att se till att påsen läggs i kärlet med öppningen uppåt för att förhindra lakvatten som rinner ur och fryser.

Upplever du problem med omkullblåsta soptunnor kan det avhjälpas med ett sopställ. I menyn för Relaterade dokument på denna sida finner du information och förslag på utformning av dessa. De nya tvåfackskärlen har snarlika storlek som det gamla 190-kärlet och passar därmed i de flesta kärlställ som redan är bygda.

Om du endast har lite sopor kan du ansöka hos avdelningen för Miljö- och hälsa om förlängt hämtningsintervall - var fjärde, åttonde eller tolfte vecka, Det kan du göra via e-tjänten Ansökan om förlängt intervall. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. En förutsättning för detta är att du inte slänger matavfall i soptunnan. Förlängt hämtningsintervall ger en något lägre hämtningsavgift per år, för priser se sidan för avfallsavgifter.

Observera att Miljö- och hälsa tar ut en avgift för handläggningen.

Har du mer sopor än normalhushållet kan du anmäla byte till 2 st tvåfackskärl. Du debiteras då en avgift för transport och administration på 430 kronor. Notera att även hämtavgiften förändras beroende av antal kärl. Läs mer om avgifter på vår sida för avfallsavgifter.
Byte av antal sopkärl kan du göra i e-tjänsten Sopkärl, byte och anmälan. Länk till annan webbplats.

Trasiga eller försvunna kärl kan anmälas med hjälp av e-tjänsten Sopkärl, byte och anmälan. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Enligt Miljöbalken har alla hushåll och fastighetsägare en lagstadgad skyldighet att lämna sitt hushållsavfall till sin kommun för borttransport och behandling.

Lagen finns för att skydda oss och miljön från bland annat ohyra, spridning av sjukdomar och gift.

Det är bara kommunen och av kommunen anlitad entreprenör som har tillstånd att transportera avfall. Du får inte heller själv köra ditt hushållsavfall från ditt fritidshus till exempelvis ditt sopkärl vid den permanenta bostaden eller till en återvinningscentral. Till återvinningscentral får endast grovsopor transporteras.

Även detta i enlighet med 15 kap. 20 a § miljöbalken där kommunen är skyldig att borttransportera det avfall som kommunen ansvarar för enligt 15 kap. 20 § miljöbalken.

Kontakt

Allmiljö, entreprenör sophämtning

Telefon 0620-100 20

kramfors@allmiljo.se

Kom in kundtjänst

Telefon 0612-800 00

kommun@kramfors.se

Postadress
Kramfors kommun
Tekniska avdelningen
872 80 Kramfors

Relaterade länkar

Uppdaterad:

Innehåll på sidan