10 november 2016
Kommun & demokrati

Nu satsar vi mer på e-tjänster

Projektet e-samverkan går in i etapp två och vi lägger in en högre växel. Allt för att skapa nytta för dig som invånare, medborgare och företagare. Din vardag blir enklare!

Nio kommuner samarbetar i vår region. Kramfors är en av dem.

Den andra etappen startade i oktober och pågår till 31 december 2017. Digitalisering är dock inget som kommer att vara ”klart” vid projektets slut. Utvecklingen går med hög fart och arbetet lär fortgå även efter projektets slut. På nationell nivå har flera kommuner visat intresse för projektet.

Stor utmaning för alla kommuner

– Alla kommuner står idag inför utmaningen att effektivt tillhandahålla tjänster för invånarna - som ska kunna utföras oberoende av tid och rum. Tiden är förbi när vi beställde en blankett, eller i ett senare skede laddade hem en blankett. Nu vill vi kunna göra våra ärenden direkt på nätet, säger Peter Carlstedt, kommunchef.

Digitaliseringen påverkar även de interna processerna som ses över när man skapar e-tjänster. Något som på sikt ger en effektivare verksamhet med hög kvalitet.

Båda gemensamma och egna e-tjänster tas fram Projektet tog under sin första fas (2014-2016) fram sex e-tjänster som är gemensamma för kommunerna. Det har varit till stor nytta eftersom en liten kommun har svårt att klara förändringen på egen hand. Därutöver har drygt 30 e-tjänster tagits fram som är specifika för varje kommun. Här hittar du Kramfors kommuns e-tjänster.

Öppen kod ger utveckling

Plattformen som e-samverkan använder heter Open e-platform och har en öppen källkod. Det gör att även andra kommuner och aktörer kan bygga vidare på den infrastruktur som kommunerna tar fram. Företag kan också i större utsträckning verka från landsbygden då kommunala tjänster för företag digitaliseras.

De övergripande målen för etapp 2 är att:

  • öka attraktiviteten för företag och privatpersoner att bo och verka i vår region
  • erbjuda företag och privatpersoner fler digitaliserade lösningar
  • bidra till en snabbare och bredare digitalisering inom alla kommuner

I e-samverkan deltar följande kommuner:

Kramfors, Härnösand, Sollefteå, Örnsköldsvik, Sundsvall, Timrå, Ånge, Nordanstig och Hudiksvall.

E-samverkan är en vidareutveckling av ett tidigare samverkansprojekt, Riges, som pågick mellan 2011-2014. Riges utvecklade plattformar och tolv e-tjänster för företag och allmänhet kring att söka bygglov på nätet, att lättare hitta information samt kunna använda kommunernas kartverktyg. Idag används plattformen: ”Open e-platform” av drygt 30 kommuner i Sverige.

Läs mer om delprojekten i etapp 2PDF

Uppdaterad: 2020-04-01 Sidansvarig: Ann-Cathrin Granbäck

Frågor kring nyheten?

Peter Carlstedt
Kommunchef
Tel: 0612-801 10
peter.carlstedt@kramfors.se

Cookies

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse på hemsidan. Genom att fortsätta godkänner du vår
användning av cookies.