- Startsida
- / Kommun & demokrati
- / Dialog Kramfors
Dialog Kramfors
Är du invånare i Kramfors kommun? Då kan du göra skillnad genom att påverka den kommunala verksamheten på olika sätt. Vi jobbar ständigt med att förbättra våra tjänster och vår service. I det arbetet behöver vi få höra ifrån och ha kontakt med alla som bor i vår kommun. Tillsammans gör vi ännu mer skillnad.
Synpunkter, klagomål & felanmälan
Vad tycker du om Kramfors kommun och vår service?
Här kan du lämna en synpunkt, ge beröm, klaga på något eller göra en felanmälan. Så här kan du göra:
- Skriv till oss genom att fylla i formuläret: Här hittar du formuläret Länk till annan webbplats.
- Ring eller skicka e-post till oss, se rubriken Kontakt på denna sida.
- Det går också bra att lämna din skrivelse i vår kundtjänst.
När du skickar e-post till kommunens officiella e-postadress, så får du svar inom två arbetsdagar. Svar på klagomål eller synpunkt som skicks via formuläret, får du inom tio arbetsdagar.
Dina synpunkter är värdefulla
De synpunkter och klagomål som du lämnar till oss är värdefull information. De ger oss möjlighet att förbättra och utveckla vårt arbete och är därför en viktig del i vårt kvalitetsarbete.
Vad händer sen?
När du skickar in din fråga via formuläret, så går den till vår kundtjänst som svarar direkt eller ser till att frågan kommer till den som bäst kan besvara den.
Vill du vara anonym?
Självklart kan du lämna synpunkter och klagomål anonymt men då kan vi inte höra av oss till dig.
Fördelen med att du lämnar dina kontaktuppgifter är att vi kan återkomma till dig och fråga till exempel efter mer information. Det kan även finnas ett redan pågående arbete eller en enkel lösning på ditt problem eller din synpunkt som vi gärna vill delge dig.
Blir allmän handling
När du har skrivit ditt namn och din adress, kommer dina personuppgifter att sparas och blir en allmän handling. Detta innebär att alla som vill kan få ta del av handlingen, förutsatt att den inte innehåller sekretesskyddat material.
Överklaga ett beslut
Notera att synpunkter som du lämnar på detta sätt inte ersätter ett formellt överklagande av beslut. Vill du överklaga ett beslut, finner du information om det på sidan Överklaga ett beslut.
Jag har en idé!
Har du en idé om hur vi kan göra Kramfors kommun bättre?
Om det finns något du vill förändra eller förbättra kan du lämna ditt förslag här direkt till kommunen.
Hur ska förslaget se ut?
För att vi ska kunna hantera ditt förslag så behöver det:
- innehålla ett konkret förslag som kommunen kan ta ställning till,
- handla om kommunens verksamhet eller det som kommunen har ansvar för,
- handla om endast en sak per förslag, och
- vara till nytta för fler personer än dig själv.
Vem kan skicka förslag?
Alla invånare i Kramfors kommun kan skicka in förslag. Det finns inte någon åldersbegränsning vilket innebär att barn och ungdomar kan skicka in idéer och förslag till kommunen. Om en grupp av personer vill lämna in ett förslag, utse gärna en gruppföreträdare som lämnar in förslaget.
Hur går det till?
Lämna ditt förslag genom att använda e-tjänsten som du finner högst upp på sidan. Du har möjlighet att bifoga tillhörande filer och bilder.
Vad händer med förslaget?
Efter att förslaget har kommit in så får du en bekräftelse på att vi tagit emot ditt förslaget. Skulle det finnas något i ditt förslag, som vi inte förstår, så hör vi av oss till dig och ber att du förtydligar. Så här går det till när vi tagit emot ditt förslag:
- Förslaget registreras och delegeras till berörd förvaltning.
- Förslaget bedöms och besvaras av ansvarig tjänsteperson för det område förslaget berör.
- Gör förvaltningen bedömningen att förslaget kräver ett politiskt beslut tas det upp i berörd nämnd och du informeras om det av ansvarig tjänsteperson.
- Nämnden beslutar om svar direkt eller vidare utredning i förvaltningen.
- Förslaget verkställs eller avslutas. I samband med det, kontaktar vi dig.
Tid för handläggning
Tiden för handläggningen kan variera beroende på förslagets innehåll. Vårt mål är att du ska få återkoppling så snart som möjligt.
Visselblåsarfunktionen
När kan jag använda visselblåsarfunktionen?
Använd visselblåsarfunktionen om du misstänker allvarliga oegentligheter med exempelvis ekonomisk brottslighet, mutor, bedrägerier eller tjänstefel. Visselblåsarfunktionen är inte till för missnöjesyttringar.
Vad kan anmälas?
- Allmänintresse
Man kan rapportera om ett missförhållande som man har fått information om i ett arbetsrelaterat sammanhang och som det finns ett allmänintresse av att det kommer fram. Antingen att något felaktigt gjorts eller att något inte gjorts, men som skulle ha gjorts. Detta gäller generellt inom alla områden så länge det finns ett allmänintresse av att informationen kommer fram. - ”EU-rapportering”
Man kan också rapportera om något som man har fått information om i ett arbetsrelaterat sammanhang och som strider mot vissa unionsrättsakter omnämnda i visselblåsardirektivet, eller mot lagar och andra föreskrifter som genomför en sådan unionsrättsakt eller som motverkar målet eller syftet med bestämmelserna i en sådan unionsrättsakt.
De unionsrättsakter som omfattas räknas upp i bilaga till visselblåsardirektivet. Det kan till exempel gälla offentlig upphandling, miljöskydd, livsmedelssäkerhet, folkhälsa och skydd av privatlivet och personuppgifter.
Visselblåsarfunktionen använder du när du inte kan använda vanliga rapporteringsvägar. Det kan exempelvis handla om att den chef som ska hantera anmälan är inblandad i den misstänkta oegentligheten.
Vem kan anmäla?
De personer som kan rapportera och är skyddade av lagen är, något förenklat:
- arbetstagare,
- volontärer,
- praktikanter,
- personer som annars utför arbete under en verksamhetsutövares kontroll och ledning,
- egenföretagare,
- personer som ingår i ett företags förvaltnings-, lednings- eller tillsynsorgan, om verksamhetsutövaren är ett företag,
- aktieägare som är verksamma i bolaget, om verksamhetsutövaren är ett aktiebolag,
- Även den som söker arbete och den som söker volontärarbete eller praktik kan rapportera.
De som slutat vara verksamma hos verksamhetsutövaren kan rapportera om sådant som de fick information om det de rapporterar om under sin tid som verksamma.
Vem kan inte anmäla?
Anhöriga, brukare, vårdnadshavare, patienter, boende i kommunen (kommunmedlemmar) med flera kan inte rapportera i de rapporteringskanaler som beskrivs i och få det skydd som lagen ger. Samma sak gäller också förtroendevalda.
Lämna utförlig information
Tänk på att ta med så utförlig information som möjligt om den misstänkta händelsen för att vi ska kunna utreda eller lämna din information vidare till annan part för utredning. Du kan bifoga relevanta underlag eller dokument.
Anmäl i god tro
Kom ihåg att visselblåsarfunktionen inte är till för missnöjesyttringar. Du som anmäler ska alltid göra det i god tro och inte lämna ogrundade anklagelser eller anmäla för att uppnå egen vinning av något slag.
Hur anmäler du?
Du kan anmäla genom att använda vår e-tjänst högst upp på denna sida. I e-tjänsten kan du välja att vara anonym. Du kan också göra en anmälan genom att skicka ett meddelande via e-post till visselblasare@kramfors.se. Det går även att lämna en muntlig anmälan till ansvarig för visselblåsarfunktionen. Boka i såfall möte med denna via Kom in kundtjänst. Kontaktuppgifter finns längst ner på sidan.
Vad händer efter en anmälan?
E-postadressen och e-tjänsten leder till registrator som diarieför ärendet och informerar administrativ chef.
En första bedömning
Den administrativa chefen sammankallar visselblåsargruppen som gör en snabb bedömning av anmälan. Om det finns misstanke om att ett lagbrott har skett så ska det polisanmälas. I annat fall utreder gruppen din anmälan och presenterar sedan en rapport för kommundirektören som bedömer vilka åtgärder som behöver sättas in.
Om jäv förekommer
Om den administrativa enhetens chef berörs av anmälan går den i stället till HR-chefen som bedömer hur ärendet ska hanteras vidare. Om anmälan gäller kommundirektören eller om det av andra skäl är olämpligt att anmälan hanteras av kommundirektören, så ska rapporten föredras för kommunstyrelsens arbetsutskott (KSAU).
Vanlig hantering
Om tipset inte bedöms ligga inom funktionens uppdrag, till exempel frågor som kan hanteras inom den vanliga organisationen, så ska informationen skickas till förvaltning eller bolag för kännedom och vidare hantering.
Osaklig anmälan
Om en anmälan bedöms som uppenbart osaklig avslutas ärendet direkt.
Hur hanteras informationen?
Om alla kriterier för att omfattas av visselblåsarlagen är uppfyllda är anmälaren skyddad av sekretess enligt OSL 32 kap 3a§ första punkten. Det innebär att det krävs sekretessprövning för att anmälan ska kunna lämnas ut som allmän handling. Detta innebär att alla som arbetar med visselblåsarfunktionen inte får röja uppgifter om varken anmälaren eller själva innehållet i anmälan.
Anställd i Kramfors kommun
En arbetsgivare har inte rätt att göra eftersökningar kring en anställd anmälares identitet. Det finns lagar som skyddar anställda från repressalier från sin arbetsgivare. Om arbetsgivaren vidtar åtgärder för att straffa en anställd anmälare, kan det ge rätt till skadestånd.
Här kan du läsa mer om visselblåsarlagen på riksdagens hemsida. Länk till annan webbplats.
Telefon 0612-800 00
Mejl till visselblåsarfunktionen:
Uppdaterad: