Självservice och e-tjänster

För att underlätta för invånare och företagare erbjuder Kramfors kommun ett antal e-tjänster. En e-tjänst kan du använda när som helst på dygnet genom en dator, surfplatta eller mobiltelefon. Du fyller i de begärda uppgifterna och skickar in ärendet direkt till oss via webben.

Du hittar våra e-tjänster i e-tjänsteportalen Självservice. Observera att e-tjänsterna visas bäst i en modern webbläsare.

En del av våra e-tjänster ges i samarbete med andra leverantörer, medan de flesta utvecklas internt. Vi använder oss av plattformen Open ePlatform som bygger på öppen källkod.

I flera av våra e-tjänster måste du verifiera din identitet med e-legitimation. När du loggar in med e-legitimation kan vissa uppgifter om dig fyllas i automatiskt. Du får också möjlighet att följa ditt inskickade eller sparade ärende på Mina sidor i e-tjänsteportalen Självservice.

Om du har ett samordningsnummer eller ett ofullständigt personnummer kan du inte använda de e-tjänster som kräver e-legitimation. Om du av någon anledning inte kan eller bör använda e-tjänster (till exempel på grund av skyddad identitet) kan du istället kontakta den ansvariga verksamheten eller vår kundtjänst. Kontaktuppgifter till kundtjänsten finns under Kontakt på denna sida.

När du är inloggad med e-legitimation i en e-tjänst har du möjlighet att spara ditt ärende för att återuppta arbetet vid ett senare tillfälle. Under tiden då ditt ärende är sparat är åtkomsten till ärendet begränsad så att endast du, och ingen annan, kan läsa eller förvanska informationen. När du vill fortsätta med ärendet så hittar du det under Mina sidor i e-tjänsteportalen Självservice.

Det är viktigt att notera att ärendet inte är inkommet till kommunen förrän samtliga steg i den digitala tjänsten har slutförts och du har valt att skicka in ärendet. Ett sparat ärende är alltså inte en inkommen handling.

När du väljera att klicka på "Skicka in" i e-tjänsten eller när du signerar med e-legitimation, så skickas ditt ärende till kommunen. Det tas emot av utsedda handläggare som kan börja behandla ärendet. Observera att om e-tjänsten använder flerpartssignering måste alla parter signera ärendet innan det kan tas emot av kommunen. Mer information finns under avsnittet Flerpartssignering.

När du skickar in ditt ärende får du ett meddelande på skärmen som bekräftar att ärendet är inskickat. Du får också möjlighet att ladda ner en kvittens i PDF-format. I de tjänster där du uppmanats att ange kontaktuppgifter får du även en bekräftelse via e-post att ärendet har skickats in.

Menyraden i e-tjänsteplattformen. Rubrikerna Mina sidor och Logga in är markerade med röda cirklar.

För att förstora bilden, högerklicka på den och välj "Öppna bild i ny flik".

I vissa av våra e-tjänster krävs flerpartssignering, till exempel i ärenden som måste signeras av två vårdnadshavare. I dessa fall måste både du som genomför e-tjänsten och den andra parten signera samma ärende digitalt med e-legitimation. Observera att ärendet inte skickas till kommunen förrän båda parter har signerat.

Så här går det till:

1. När du (person A) som genomför e-tjänsten har signerat ärendet med din e-legitimation så skickas det iväg en flerpartssigneringsförfrågan till den andra parten (person B) i form av e-post och/eller SMS. Person B får en länk till Kramfors kommuns e-tjänsteportal och blir ombedd att logga in där i med sin e-legitimation.

2. När person B loggar in i e-tjänsteportalen så hamnar hen på granskningssidan för det aktuella ärendet och kan granska uppgifterna. Om uppgifterna stämmer klickar hen på knappen "Signera" som finns längst ner på granskningssidan, och signerar därefter ärendet med sin e-legitimation. När detta är gjort skapas ärendet upp och registreras hos kommunen.

Under Mina sidor kan du (person A) se om person B har signerat ärendet eller inte. Om ärendet har status "Väntar på flerpartssignering" så har person B ännu inte genomfört signeringen.

E-legitimation i våra e-tjänster

En e-legitimation är en elektronisk identitetshandling som bekräftar din identitet. Den kan användas när du behöver verifiera dig själv (logga in) eller göra elektroniska underskrifter (signera). En elektronisk underskrift har samma juridiska giltighet som att signera en pappersblankett för hand.

E-legitimationer för inloggning

Våra e-tjänster tillåter verifiering (inloggning) med hjälp av BankID, Mobilt BankID och Freja eID+.

E-legitimationer för signering

Våra e-tjänster tillåter signering med hjälp av BankID eller mobilt BankID.

Utländsk e-legitimation

Kramfors kommun kan endast hantera svensk e-legitimation. Vi arbetar dock för att möjliggöra användning av utländska e-legitimationer i våra e-tjänster i framtiden.

Vid problem med e-legitimation

Om du har problem att logga in både i våra och andra aktörers e-tjänster bör du testa din e-legitimation. Länk till Testa ditt BankID finns under relaterade länkar på denna sida. Om testet inte fungerar så måste du kontakta utfärdaren av din e-legitimation, vanligtvis din bank. Det är möjligt att du inte har installerat någon e-legitimation eller att giltighetstiden har gått ut.

Om det endast är våra e-tjänster som du inte kan logga in, och du upplever att problemet är långvarigt eller återkommande, är du välkommen att kontakta oss. Skicka då ett mejl till vår kundtjänst där du beskriver problemet och vilken e-tjänst det gäller.

Under relaterade länkar på denna sida finns en länk till webbplatsen elegitimation.se, där det finns mer information om hur en e-legitimation fungerar och hur du skaffar en.

Dina personuppgifter

När du använder en e-tjänst registreras och behandlas dina uppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen, GDPR. På Integritetsskyddsmyndighetens webbplats får du veta mer, se relaterade länkar på denna sida.

Du kan läsa mer om hur kommunen hanterar dina personuppgifter på sidan "Dina personuppgifter", som du hittar under relaterade länkar på denna sida.

Uppdaterad:

Innehåll på sidan