Tillfällig vistelse

Om du planerar att tillfälligt vistas i Kramfors eller annan kommun och har beviljats insatser kan du få stöd under din tillfälliga vistelse.

Tillfällig vistelse i Kramfors kommun

Det är din hemkommun som ansvarar för att skicka en beställning på det stöd du behöver under din vistelse i Kramfors kommun. Kontakta en biståndshandläggare i den kommun du tillhör.

Biståndshandläggare gör en utredning av din ansökan och fattar beslut om du har rätt till insatser vid din tillfälliga vistelse. Bedömning av behov görs individuellt. Vistelser som överstiger sex månader är inte att betrakta som tillfällig vistelse.

Ta kontakt i god tid

Ansökan ska ha inkommit till oss i Kramfors kommun senast fyra veckor innan ankomstdag.

Tillfällig vistelse i annan kommun

Du som beviljats insatser enligt socialtjänstlagen, bor i Kramfors kommun och planerar att resa till annan kommun kontaktar en biståndshandläggare via kommunens kundtjänst och förklarar ditt ärende, se Kontakt.

Information till handläggare i hemkommunen

Det är viktigt att beställningen är uppdaterad och motsvarar brukarens nuvarande behov. Beställningen måste vara anpassad för de förutsättningar som den tillfälliga bostaden ger. Hjälpbehovet kan se annorlunda ut och i vissa fall vara större och i vissa fall mindre i exempelvis en sommarbostad.

Beställning av stödinsatser vid tillfällig vistelse lämnas via e-tjänsten.

I e-tjänsten ska efterfrågade uppgifter fyllas i. En eller flera filer som innehåller brukarens utredning och specifikation av insatser som ska utföras under vistelsen i Kramfors kommun ska också bifogas i beställningen.

Ska brukaren själv ansvara för en hälso- och sjukvårdsuppgift men behöver praktisk hjälp t.ex. med läkemedel, ska egenvårdsintyg utfärdat av legitimerad personal bifogas i beställningen.

Lämna vårdbegäran för sjukvård i hemmet vid tillfällig vistelse i Kramfors kommun via e-tjänsten.

Vid godkännande av vårdbegäran upprättar enhetschef vid Hälso- och sjukvård en överenskommelse med hemkommunen om vilka åtgärder som ska genomföras samt gällande timpris.

Planerade hälso- och sjukvårdsinsatser

Inför utförandet av hälso- och sjukvård ska följande uppgifter vara säkerställda från bosättningskommunen:

  • Överrapportering från legitimerad personal i bosättningskommunen
  • Tydligt uppdrag från hemkommunen gällande vilken/vilka hälso- och sjukvårdsåtgärder som ska utföras
  • Kontaktuppgifter till närstående
  • Aktuella ordinationshandlingar
  • Säkerställa att de hjälpmedel som skickas med har medföljande bruksanvisningar och att instruktioner kring användning delges verkställigheten/hemtjänsten

Läkemedel

Säkerställa att läkemedel för hela perioden skickas med samt att eventuella dosleveranser skickas till överenskommen adress i vistelsekommunen.

Hjälpmedel

Patienten ansvarar för hjälpmedel under vistelsen, det kan innebära att patienten själv tar med egna hjälpmedel från hemkommunen.

Hjälpmedel under planerad vistelse förskrivs inte av Kramfors kommun.

Inkontinenshjälpmedel

Inkontinenshjälpmedel förskrivs i hemkommunen och tas med vid vistelse, alternativt att leveransadressen ändras tillfälligt.

Övriga förbrukningsartiklar

Hemkommunen ansvarar för att skicka med det förbrukningsmaterial som krävs för att utföra den planerade hälso- och sjukvården.

Uppdaterad:

Innehåll på sidan